Klausuler kan spolere Debitel-salg

To kontrakter fra 1997 og 2004 truer salget af telefirmaet Debitel. Kontrakterne giver TDC og Sonofon mulighed for selv at bestemme, hvor mange Debitel-kunder de vil overtage ved et salg. Det går ud over prisen.

To dage før interesserede købere af telefirmaet Debitel har deadline på bud på firmaet, truer to gamle kontrakter fra 1997 og 2004 nu salgsprocessen, skriver Børsen.

Kontrakterne der er indgået med henholdsvis TDC og Sonofon bestemmer hvordan Debitel kan bruge se to store selskabers net og master til at opbygge selskabets egen forretning.

Debitel ejer ikke selv noget net, men fordeler i stedet de omkring 450.000 kunder nogenlunde ligeligt mellem TDC’s og Sonofons netværk.

Kan selv bestemme

Kontrakterne betyder, at Sonofon og TDC selv kan bestemme, om de vil overtage samtlige Debitel kunder, hvis selskabet eksempelvis skulle blive solgt til TDC og Sonofons svenske rival TeliaSonora.

Og det gør det særdeles svært for en køber at sætte en realistisk pris på Debitel, der hvert år omsætter for 900 millioner kroner.

Kilder har tidligere anslået en pris på 1-1,3 milliarder kroner, mens indikationerne ifølge avisen pegede på en budkrig.

Den budkrig er nu reelt afblæst.

Hvis Debitels kunder ved et salg skal fordeles mellem Sonofon og TDC, bliver der nemlig kun få aktiviteter tilbage i Debitels danske selskab, skriver Børsen.

Klausulerne udgør samtidig en ubehagelig joker for stor-aktørerne Sonofon og TDC, fordi de to selskaber ikke ved, om modparten vil gøre brug af sin klausul på at overtage halvdelen kunderne eller ej.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere