Artikel top billede

Telia-boss har armene i vejret - rejsen fortsætter

Med købet af Debitel trækker Telia mange millioner kroner ud af TDC og Sonofons indtjening. Samtidig overhaler Telia Sonofon og bliver Nordens næststørste udbyder af mobiltelefoni, fortæller Telias topchef, Jesper Brøckner.

Med overtagelsen af Debitel overhaler Telia konkurrenten Sonofon og bliver Nordens næststørste udbyder af mobiltelefoni efter TDC.

- Jeg er rigtig glad. Nu har jeg været med i fem år, og det er lidt historien om den grimme ælling. Der var ikke ret mange, som regnede med Telia for fire år siden, fortæller Jesper Brøckner, administrerende direktør i Telia.

Dengang havde Telia 288.000 kunder og lå placeret som Danmarks fjerde-største teleselskab - langt efter de tre store selskaber.

- Nu har vi halvanden million kunder og en andenplads, siger Jesper Brøckner.

Han forsikrer, at Debitel fortsætter som et selvstændigt selskab efter overtagelsen.

Jeg siger det ikke

Brøckner vil ikke sige noget om prisen på godt en milliard kroner udover, at Telia gav et bud, som selskabet mente var attraktivt for både køber og sælger.

Milliarden var nok til, at Debitel valgte at lade handlen gå i Telias retning og dermed efterlade Sonofon - der har været anset som en oplagt købskandidat - ude i kulden.

Sonofons direktør, Henrik Clausen, vil ikke sige noget om, hvor meget Sonofon bød på Debitel - om noget overhovedet.

- Vi køber, hvis prisen er den rigtige for os, lyder det lidt kryptisk fra Henrik Clausen.

Flere hundrede millioner

Telias overtagelse af Debitel kommer på længere sigt til at koste TDC og Sonofon omsætning i størrelsesordenen flere hundrede millioner kroner.

De mange penge stammer fra den leje, som Debitel hidtil har betalt for at lade sine 263.000 abonnenter bruge henholdsvis TDC's og Sonofons net.

- Meget af trafikken ligger stadig hos Sonofon og TDC, men på længere sigt er det meningen, at trafikken skal over i vores net, siger Jesper Brøckner.

At en del af trafikken stadig ligger hos de to konkurrenter hænger sammen med, at der findes nogle klausuler, som betyder, at TDC og Sonofon har ret til at beholde netværkstrafikken fra en del af Debitels kunder.

- Prisen på godt en milliard kroner er tilpasset klausulerne, og indtil videre betragter jeg de klausuler som en samarbejdsaftale, siger Jesper Brøckner.

Ender der alligevel

I øvrigt mener Telia-direktøren, at kunderne alligevel ender i Telias eget net, så længe op mod en tredjedel af mobilkunderne skifter udbyder hvert år.

Hverken Telia eller konkurrenten Sonofon mener, at Telias overtagelse af Debitel kommer til at gå ud over konkurrencen, selv om den direkte konkurrence på minutprisen nok vil aftage.

- Efter min menig er der fortsat masser af plads til dynamik og konkurrence i markedet for mobiltelefoni. Vi kommer til at miste en god kunde i forretningen, men for os er der ingen ændringer i ambitionerne: At øge omsætningen og forbedre lønsomheden, siger Henrik Clausen, administrerende direktør, Sonofon.

TDC er tavs

Også Telias direktør maner alle rygter i jorden, om at konkurrencen er på retur:

- Rejsen stopper ikke her. Der er vækst på dagsordenen, og der vil måske være knap så meget konkurrence på minutpriserne, men til gengæld så meget mere konkurrence på idéer og måder at afvikle telefonien på, lyder det fra Jesper Brøckner.

Storebror TDC er i modsætning til Sonofon og Telia tavs som en østers.

- TDC har ingen kommentarer overhovedet til hverken Telias køb af Debitel eller konkurrencesituationen efter købet, fastslår Per Christiansen fra TDC's pressesekretariat.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere