Systematik kan høvle 20 procent af prisen for it-drift

Master data management er det nye buzz-word inden for business intelligence. Systematisk omgang med data kan sænke virksomhedernes driftsomkostninger med 20 procent, hævder fortalerne.

Information Management, København: Hvor svært kan det være at holde styr på kundernes adresser?

Og selvfølgelig ved vi præcis, hvor mange printerpatroner vi køber om måneden og til hvilken pris.

Det lyder banalt, at enhver virksomhed skal have styr på sine kunder og leverandører.

Men i praksis døjer mange især større virksomheder med at holde styr på de basale data – de såkaldte masterdata - om netop kunder, leverandører og produkter.

Dermed går de glip af vigtig information, der kan bruges til at højne virksomhedens effektivitet og stille den bedre i konkurrencen på markedet. Og derfor bør de have stærkt fokus på det nye hotte fænomen inden for business intelligence: Master data management.

Strategisk aktiv

Det er i hvert fald påstanden fra en lang række indlægsholdere til de 250 deltagere i konferencen Information Management, der løber af stablen i København tirsdag og onsdag i denne uge.

”Det handler om, at virksomhederne skal behandle data og information som et strategisk aktiv på linje med andre aktiver i virksomheden,” siger practice director Thomas Ravn fra konsulentfirmaet Platon, der står bag konferencen.

Han giver eksemplet med olieselskabet Shell, der i årevis opererede med små selvstændige tankstationer, uden at nogen i koncernledelsen havde et detaljeret overblik over koncernens samlede indkøb af forskellige varer og serviceydelser.

Men da Shell gik i gang med at indsamle og systematisere data om selskabets indkøb, opdagede det eksempelvis, at det var Coca-Colas største detailkunde i Storbritannien og blandt Coca-Colas top-ti kunder på verdensplan.

”Med den viden i hånden kunne Shell gå til Coca-Cola og forlange større rabatter på sine indkøb,” siger Thomas Ravn.

Store gevinster

Eksemplet er berømt og det illustrerer, at der potentielt er store gevinster ved at indsamle, rense og systematisere data i virksomheden.

Et skøn foretaget af Larry P. English – en international guru indenfor blandet andet data kvalitet og datamanagement – viser, at virksomheder i gennemsnit kan spare 20 procent på driftsomkostningerne, hvis de har styr på virksomhedens masterdata om kunder, leverandører og produkter.

Nogle gange handler master data management om noget så banalt som at være enige om, hvordan man indtaster en kundes navn og adresse i virksomhedens forskellige systemer.

Skal det være med store eller små bogstaver?
Eller hvad hvis kunden har en adresse i Kina? Skal det så være på kinesisk?

Ensretning

Formålet er at få en og kun en definition af en kunde, som så kan bruges i kundesystemer, leverandørsystemer, økonomisystemer med mere.

Andre gange handler det om at have komplet information om for eksempel virksomhedens produkter eller – som i Shell-eksemplet – at have total styr på sine indkøb.

”Det handler om at have fælles definitioner af masterdata - kunder, leverandører, medarbejdere og produkter. Og når vi har de samme masterdata i forskellige systemer, skal de være ens og synkroniseret,” siger Thomas Ravn, der netop nu ser et boom i markedet for master data management.

Store spillere om SAP, Oracle og IBM er på banen med løsninger som for eksempel Master Data Repository – en ny systemkomponent, som er et kompromis der skal løse problemet med masterdata potentielt kan ligge i mange forskellige, overlappende systemer.

Egentlig er disciplinen med at rense og systematisere data med henblik på at lave rapportering ikke ny.

Det har man lavet i masser af år. I 1980’erne var det oppe under navne IRM – Information Ressource Management.

Men hos Platon hævder Thomas Ravn, at det boomer igen netop nu på baggrund af en række store driver i markedet.

For eksempel er kravene til dokumentation i Sabane Oxley og – i finansverden – Basel II en stor driver på internationalt plan.

”Det er ikke nok, at virksomheden kan fremtrylle en rapport, der er sammensat fra 87 forskellige systemer. Virksomheden skal også kunne dokumentere, hvordan data er fremkommet,” siger Thomas Ravn.

Derudover oplever mange virksomheder en eksplosion i mængden af tilgængelig data og kravet om databaserede analyser er stigende.

Også fusioner og opkøb er en selvstændig driver, når to forskellige virksomheders data skal smeltes sammen.

Konsulentfirmaet Gartner forudser, at markedet for master data management vokser kraftigt de kommende år og vil nå op på en global omsætning på mere end 15 milliarder kroner i 2010.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere