Topchef for verdens næststørste computer-producent, Dell Computers, Michael Dell, er på vej med en større opkøbs-bølge af andre virksomheder, skriver Financial Times.
De kommende opkøb skal udgøre fundamentet i Michael Dells planer om at ændre selskabet fra at være en pc-producent til at være et service-selskab, hvilket skal sikre bedre salg og bedre indtjening.
Ifølge Michael Dell vokser selskabets eksisterende service-forretning i dag langt hurtigere pc-forretningen. Han mener, at service-forretningen derfor udgør en "stor mulighed."
Partnerskaber og opkøb
"Væksten vil ikke blot komme fra organisk vækst, men også gennem partnerskaber og opkøb. Der vil komme flere opkøb for at øge service-forretningens muligheder," siger Michael Dell til Financial Times.
Omkring 10 procent af selskabets omsætning kommer i dag fra service-forretningen, og det tal skal op, mener Michael Dell.
Dells service-forretning kan eksempelvis komme til at fokusere på at hjælpe virksomheder med at installere nyt udstyr eller på at stå for driften af it-virksomheders hotlines.
Dells ærkerivaler - HP og IBM - har i løbet af de seneste år arbejdet målrettet på at opbygge deres forretning inden for netop it-service til større virksomheder.
10 procent skal ud
Udmeldingen fra Michael Dell kommer netop som Dell har meddelt, at 10 procent af den samlede medarbejderstab skal fjernes i løbet af de kommende år for at nedbringe selskabets omkostninger.
Michael Dell har siden sin gen-indtrædelse som topchef for selskabet arbejdet målrettet på at få Dell Computers på skinnerne igen efter en større nedtur, der begyndte, da han for et par år siden overlod tømmerne til Kevin Rollins.
Nedturen førte til stærkt faldende aktiekurser, faldende indtjening, tabet af positionen som verdens største pc-producent og flere skandaler.
Det førte til afskedigelsen af Kevin Rollins i foråret, hvor Michael Dell igen overtog posten som koncernchef.