Cirka ti journalister var mødt op, da den stormomsuste svenske virksomhed Medison havde inviteret til pressemøde på hotel Hilton i Stockholm.
Interessen skyldtes, at virksomheden for første gang ville indvie pressen i, hvordan det kan lade sig gøre, at producere og sælge en bærbar computer til kun 840 danske kroner.
Ifølge direktøren, den svensk-kroatiske Valdi Ivancic, er det muligt, fordi virksomheden ikke er fokuseret på at tjene penge ved at sælge billige computere.
"Der har været eksperter ude i medierne og sige, at vi ikke kan tjene penge, når vi sælger så billigt, men det bekymrer mig ikke. Vores forretningsmodel er ikke at tjene penge på computere, men fra andre steder," siger han.
Dyre reklamer bag billige pc'er
Istedet er planen at kompensere for den minimale profitmargin ved at sælge annoncer på de respektive hjemmesider, der skal reklamere for produkter og services, der passer til netop Medisons produkt.
"Vi er ligesom Google. De har gratis programmer, men de har også anoncer, som virksomheder betaler for. Det er der ikke noget mærkeligt i," siger han.
Det bliver dog langt fra billigt for annoncører, at finde vej til hjemmesiden. Mellem 81.000 og 16 millioner danske kroner vil Medison forlange, alt efter hvor mange lande en annonce skal vises i og hvor længe.
"Nogle er kritiske over for de tal, men det er, hvad det koster at have en annonce i en stor avis eller på tv," forklarer Valdi Ivancic.
Han retfærdiggører de høje priser ved, at Medison dagligt har cirka 1,5 millioner unikke besøgende og 4,5 millioner sidevisninger. Desuden rammer annoncerne lige midt i kundegruppen.
"Vores bærbare er meget skrabede, og nogle har allerede spurgt, hvor de kan købe mere hukommelse eller en taske. De kunder kan vi så via vores annoncer fortælle, at vi har de her partnere, der tilbyder lige de ting," siger Valdi Ivancic.
Interessen for at annoncere har været stor, siger direktøren, men som det snarere er reglen end undtagelsen med Medison, kan han ikke oplyse, hvilke firmaer, Medison har forhandlet med.
"Jeg vil ikke risikere at ødelægge noget, så længe vi ikke er blevet enige," siger han.
Producent stadig ukendt
Netop frygten for at ødelægge aftaler var også grunden til, at Medison ikke brugte pressemødet til at afsløre, hvem der er leverandør af de billige computere.
Det var ellers forventet, at direktøren ville fortælle netop dette. I stedet gentog han den forklaring, som han tidligere har brugt.
"Hvis vi fortæller til pressen, hvem der er vores producent, så vil producentens andre kunder tro, at vi har fået maskinerne til en særlig pris, og det er ikke tilfældet," siger Valdi Ivancic.
Det har tidligere vist sig, at computeren på Medisons hjemmeside er identisk med en maskine fra den taiwanesiske producent Clevo. Clevo har dog afvist at have nogle forbindelser til den svenske virksomhed.
Direktør vil være statsminister
Til Computerworlds svenske søsterudgivelse, Computer Sweden, brugte Valdi Ivancic desuden pressemødet til at fortælle, at han en dag vil være svensk statsminister.
"Jeg har tænkt på at blive kandidat til statsministerposten. Som uafhængig," sagde Valdi Ivancic.
Hvornår?
"Når jeg har fået tilladelse fra min 'regering', min kone og min datter. Det lyder mærkeligt og højtflyvende, men ingenting er umuligt," sagde han til Computer Sweden.