Mange danskere vælger 3 - men er det nok?

Teleselskabet 3 skovler kunder ind. Men er det nok til at tjene penge?

Fra 3.425 kunder til 194.424 af slagsen på blot tre år. Umiddelbart har teleselskabet 3 præsteret en stor vækst på kort tid. Selskabet sidder i dag på 3,3 procent af det danske marked for mobiltelefoni.

Væksten fremgår af den Teleårbog for 2006, som IT- og Telestyrelsen offentliggjorde torsdag i denne uge.

Ifølge årbogen har 3 en markedsandel på knap 60 procent af de 326.927 danskere, der har et abonnement på 3G-telefoni.

Væksten stikker så meget mere i øjnene, fordi kun 3, CBB Mobil og Sonofon har udvidet deres andel af et marked, der er vokset med lidt under 400.000 nye abonnenter.

Måske overskud

Men er væksten tilstrækkelig til, at selskabet kan få overskud på sin danske forretning?

Svaret kan ifølge teleanalytiker Poul Jessen fra Danske Bank meget vel ende med et ja.

”Jeg vil ikke udelukke, at 3 kan få overskud på sigt,” siger Poul Jessen.

Han anslår, at 3 i dag er vokset yderligere til i dag at have i omegnen af en kvart million kunder i Danmark.

Men han mener ikke, at 3 nogensinde bliver i stand til at forrente de investeringer, som selskabet har foretaget indtil nu i det danske marked.

Gode efter dårlige

”Så stort et overskud tror jeg aldrig nogensinde, at 3 vil kunne få ud af det nordiske marked. Men basalt set er det et spørgsmål, om selskabet skal sende gode penge efter dårlige. Og det skal 3 jo, hvis selskabet mener, at det kan løfte selskabet op i plus, altså forrente dets fremadrettede investeringer,” siger Poul Jessen.

Men det kræver, at selskabet afskriver de hidtidige investeringer og konverterer eventuel gæld til aktiekapital.

Poul Jessen peger på, at 3 i Norden har nedbragt sit EBITDA underskud fra godt 1,3 milliarder svenske kroner til i sidste regnskab at have et minus på 360 millioner svenske kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere