Forbrugerombudsmanden har indskærpet over for Debitel Danmark og COOP Danmark, at de skal oplyse om mindsteprisen i bindingsperioden ved salg af mobiltelefoner.
Mindsteprisen skal indeholder alle de faste omkostninger, der er forbundet med ejerskab af telefonen i den seks måneders bindingsperiode, der er forbundet med købet.
Den oplysning var udeladt, da der for nylig blev annonceret med mobiltelefoner til en krone i Faktas og Kvicklys tilbudsaviser.
Siden 1. april 2005 har det ellers været lovpligtigt at oplyse mindsteprisen i forbindelse med salg af mobiltelefoner og abonnementer med bindingsperiode.
Derfor har Forbrugerombudsmanden meddelt, at annoncerne var i strid med markedsføringslovens regler om vildledning og prisoplysninger, og har indskærpet reglerne over for virksomhederne.
”Virksomhederne har sagt, at der er sket en fejl i deres kontrol, og at de vil sørge for, at det ikke sker igen, så Forbrugerombudsmanden har besluttet at indskærpe over for dem, at de skal huske at oplyse om mindsteprisen,” siger Tina Pedersen, jurist hos Forbrugerombudsmanden.
Brud på reglerne kan medføre bøde, men i dette tilfælde har Forbrugerombudsmanden vurderet at det ikke var nødvendigt at politianmelde virksomhederne.