Debitel og COOP glemmer mindsteprisen

Forbrugerombudsmanden løfter pegefingeren over for Debitel og COOP, som glemte at oplyse mindsteprisen i bindingsperioden for mobiltelefoner til en krone.

Forbrugerombudsmanden har indskærpet over for Debitel Danmark og COOP Danmark, at de skal oplyse om mindsteprisen i bindingsperioden ved salg af mobiltelefoner.

Mindsteprisen skal indeholder alle de faste omkostninger, der er forbundet med ejerskab af telefonen i den seks måneders bindingsperiode, der er forbundet med købet.

Den oplysning var udeladt, da der for nylig blev annonceret med mobiltelefoner til en krone i Faktas og Kvicklys tilbudsaviser.

Siden 1. april 2005 har det ellers været lovpligtigt at oplyse mindsteprisen i forbindelse med salg af mobiltelefoner og abonnementer med bindingsperiode.

Derfor har Forbrugerombudsmanden meddelt, at annoncerne var i strid med markedsføringslovens regler om vildledning og prisoplysninger, og har indskærpet reglerne over for virksomhederne.

”Virksomhederne har sagt, at der er sket en fejl i deres kontrol, og at de vil sørge for, at det ikke sker igen, så Forbrugerombudsmanden har besluttet at indskærpe over for dem, at de skal huske at oplyse om mindsteprisen,” siger Tina Pedersen, jurist hos Forbrugerombudsmanden.

Brud på reglerne kan medføre bøde, men i dette tilfælde har Forbrugerombudsmanden vurderet at det ikke var nødvendigt at politianmelde virksomhederne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere