En undersøgelse fra analysehuset IDC viser, at 42 procent af verdens 35 millioner it-arbejdspladser kan relateres direkte til Microsoft eller virksomhedens økosystem.
Microsofts økosystem består af mere end 500.000 virksomheder, der sælger, servicerer eller distribuerer Microsofts produkter.
Desuden regnes it-ansatte i virksomheder der bruger Microsofts produkter med i systemet.
I Danmark er 38 procent af it-arbejdsstyrken en del af Microsoft-økosystemet.
”Generelt er tallet lidt lavere i den vestlige verden, hvor der stadig står masser af servere og mainframes og udfører et godt arbejde,” siger Marcel Warmerdam fra IDC, der har været med til at udføre undersøgelsen.
Østen trækker op
”De nye markeder, især i Østen, er langt mere pc-baserede. I praksis betyder det Microsoft-baserede, og det trækker det globale gennemsnit op,” forklarer han.
Undersøgelsen viser også, at investeringer i it på verdensplan vil nå 6,2 billioner i 2007, hvilket forventes at stige 6,1 procent om året de næste fire år.
Det er en dobbelt så stor stigning, som væksten i det globale bruttonationalprodukt. Ifølge IDC’s undersøgelse er markedet for software med til at drive en generel positiv udvikling.
”Når man kigger på Microsofts størrelse, er det vigtigt at undersøge Microsofts relation til selskabets række af samarbejdspartnere. En af årsagerne til, at Microsoft har en stærk position på det globale marked, er, at virksomheden sikrer en stor værditilførsel til tusindvis af små og store virksomheder,” siger Marcel Warmerdam.
Tallene fra undersøgelsen viser, at for hver krone Microsoft vil tjene i 2007, så vil virksomheder, der arbejder med Microsofts produkter, tjene syv kroner.
”Undersøgelsen understreger, at Microsoft på såvel globalt som lokalt plan har en stor indflydelse på hele it-sektoren i forhold til at skabe vækst, innovation og udvikling, og det er med til at synliggøre vores evne til at hjælpe vores samarbejdspartnere med at udvikle deres forretning,” siger Jørgen Bardenfleth, administrerende direktør i Microsoft Danmark i en pressemeddelelse.