It-medarbejdere siger op på grund af chefen

Dårlige relationer til chefen er en af de primære årsager til, at medarbejderne siger op, viser en ny undersøgelse. Kun 16 procent siger op af andre grunde end ledelsen.

Computerworld News Service: Samarbejdsproblemer og dårlig behandling er en hyppig begrundelse ved opsigelser.

Men der gemmer sig dybere årsager bag tallene, siger en observatør af it-branchen.

Det underliggende problem beror sandsynligvis på lederens manglende evne til at vejlede medarbejderne, og sprede entusiasme og moralske værdier," siger Adam Cole fra Canadian Information Processing Society (CIPS).

"I et hektisk arbejdsmiljø er det let for chefen at glemme opmærksomheden på medarbejderne og mentor-rollen."

Frygt og trusler

Blandt de 2.687, der deltog i jobportalen Monsters undersøgelse, sagde 84 procent, at de havde kvittet jobbet på grund af en dårlig leder.

De fremhævede årsager som dårlig behandling, hvor frygt og trusler blev anvendt som ledelsesredskaber, samt manglende respekt for medarbejdernes rettigheder.

Kun 16 procent sagde, at de havde forladt arbejdspladsen af årsager, der ikke havde med ledelsen at gøre.

"I it-branchen er en dårlig leder en person, der ikke forstår at vægte indsatsen i forhold til forretning og projektstyring korrekt, og heller ikke har nok teknisk indsigt til at forstå medarbejdernes behov for uddannelse," siger Adam Cole.

Uddannelse er vigtig for alle brancher, men i særdeleshed for it-branchen.

"De kompetencer, der findes i dag, er uden værdi om tre år," siger han.


Nye udfordringer
"Uanset årsagen, så er it-branchen plaget af en meget høj mobilitet," siger Bernard Courtois, lederen af Information Technology Association of Canada (ITAC).

Han kan ikke kommentere, hvor relevant Monsters undersøgelse er for it-branchen, da undersøgelsen ikke bad folk om at besvare, hvilken branche de var beskæftiget i.

Men han siger, at it-branchen er en vidensbranche med ansatte, der konstant skal leve op til nye krav.

Når personaleudskiftningen er relativ høj i it-branchen, så skyldes det ikke nødvendigvis, at forholdet mellem chef og medarbejder er værre end i andre brancher, men snarere at it-medarbejderne har en stor appetit på nye udfordringer.

"Det er en branche, hvor det er let at komme bagud, hvis du ikke konstant holder dig opdateret," siger Adam Cole.

Mangel på medarbejdere

Bernard Courtois siger, at de mange jobskift i branchen, også skyldes manglen på it-medarbejdere. Det får firmaerne til at lokke medarbejderne til et jobskifte.

Kampen om medarbejderne har ikke været større, siden it-boomet.

"Firmaerne gør alt, hvad de kan for at holde på medarbejderne og tiltrække nye. Det er nok mere udbredt i it-branchen end noget andet sted," siger han.

Men, det virker begge veje.

"Medarbejderne nyder også godt af interessen for deres arbejdskraft. Manglen på arbejdskraft er en medvirkende årsag til den store personaleudskiftning og bevirker, at firmaerne fisker efter medarbejdere i andre virksomheder.

Psykisk arbejdsmiljø

Dårlige relationer mellem ledere og medarbejdere, og manglende efteruddannelse, kan være en årsag til et jobskifte, men det kan forhold som løn og arbejdstider også," siger Adam Cole.

Bernard Courtois foreslår, at firmaerne øger indsatsen for at fastholde medarbejderne ved at tilbyde interessante, udfordrende jobs og skabe et godt psykisk arbejdsmiljø - noget der normalt kendetegner branchen.

"Det er også vigtigt, at medarbejderen er specifik, når hun stiller krav til jobbet, eller udtrykker bekymring," siger Adam Cole.

Han foreslår et forsøg på et parløb med chefen, før medarbejderen beslutter sig for at sige op.

Oversat af Bo Madsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere