Artikel top billede

Foto: DSV.com

Dansk transport-kæmpe storsatser på leje-software

Den danske transportkoncern DSV skrotter 10 gamle CRM-systemer og erstatter dem med ét netbaseret alternativ, der får 4.300 brugere på verdensplan.

Det verdensomspændende danske transportfirma DSV kaster sig ud i en storstilet satsning på leje-software.

Transportfirmaet skrotter 10 systemer til kunde-
håndtering - eller Customer Relationship Management (CRM) - og erstatter dem med ét netbaseret alternativ, der skal bruges af DSV’s 4.300 sælgere og salgssupportere verden over.

”Vi havde tidligere mange forskellige CRM-systemer af varierende kvalitet. De var svære at integrere, og de var i realiteten isolerede øer af information,” siger Gabriel Andersson, der står i spidsen for forretningsudvikling og innovation i DSV’s it-afdeling.

Derfor gik transportkæmpen på jagt efter et fælles CRM-system til alle koncernens sælgere, der ”skulle give dem et fælles sprog”, som Gabriel Andersson udtrykker det.

Valget faldt på et CRM-system fra amerikanske Salesforce.com. DSV forventer, at udrulningen af det nye system afsluttes i første kvartal 2009.

Springer på SaaS-toget

Salesforce adskiller sig fra mere traditionelle kundehåndteringssystemer, da brugerfladen køres i en web-browser. Systemet kører på Salesforce’s servere.

Den leveringsmodel er også kendt under navnet SaaS (Software-as-a-Service), som er et af de hotteste ord i den globale it-branche for tiden.

It-analysehuset Gartner forventer eksempelvis, at markedet vil vokse med over 22 procent årligt frem til 2011, hvilket er dobbelt så meget som markedet for forretningssoftware generelt.

DSV er dermed helt fremme i skoene, da det hidtil har skortet på store danske virksomheder, der har haft lyst og mod til at flytte så vital en del af forretningen som kundrelaterade it-tjenester fra virksomhedens servere og ud på nettet.

Det er også nye toner fra transport-
branchen, der har været notorisk berygtet for at halte efter eksempelvis banksektoren på it-siden.

SaaS frigiver ressourcer

Ifølge DSV hænger den nye satsning på et netbaseret CRM tæt sammen med en overordnet tro på, at SaaS er fremtiden.

Gabriel Andersson mener, at DSV ved at vælge SaaS-modellen får mere tid til at udvikle forretningen i stedet for at udvikle it, da selskabet blot køber softwaren som en tjeneste og dermed slipper for at bruge tid, kræfter og penge på hardware, software og netværk.

Det giver kortere it-projekter. Og samtidig kan hensynet til forretningen blive indlejret i beslutningsprocessen, mener Andersson.

”Vi har jo traditionelt været meget teknologi-fokuserede. I dag er vi langt mere forretningsorienterede på it-fronten. Det betyder, at vi har fået et meget bredere udsyn, der altså har fået os til at satse på SaaS,” siger han.

CRM er ikke det eneste område, hvor DSV satser på netbaseret software, da transportselskabets globale e-tjenester - online-booking, track and trace, rapporter og den slags - også er 100 procent SaaS.

På vej mod dansk gennembrud?

Salesforce, der i sidste uge annoncerede åbningen af et dansk kontor, har svært ved at få armene ned oven på ordren, der betegnes som et større gennembrud.

”DSV er den største SaaS-udrulning i Norden og derfor et vigtigt projekt. Ikke bare for Salesforce, men også for den videre udbredelse af SaaS-løsninger i Norden og Europa,” siger Lindsey Armstrong, der er en af Salesforce’s to EMEA-direktører.

It-analysehuset IDC vurderede i december 2007 over for Computerworld, at danske virksomheder endnu ikke har kastet sig over Salesforce og lignende SaaS-produkter i stor stil.

Per Andersen, administrerende direktør IDC, vil ikke betegne DSV’s satsning på netbaseret software som et væsentligt gennembrud for SaaS herhjemme, men kalder det et skridt i den retning.

”Ordren er ret stor, men jeg vil mene, at Salesforce’s beslutning om at åbne et dansk kontor kommer til at spille en større rolle for SaaS og Salesforce's gennemslagskraft, end DSV-ordren gør,” siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere