Artikel top billede

Privacy-gruppe presser Google til at følge loven

En privacygruppe har presset Google til at tilføje et link om firmaets privacy politik til google.com. Selv siger Google, at linket er blevet tilføjet fordi "tiden var den rette".

Langt om længe kan Googles brugere finde et link til firmaets privacy politik på google.com.

Det har skabt glæde hos de foreninger, der kæmper for at sikre brugernes privatliv på nettet. De mener, at det er i strid med loven, hvis ikke Google gør opmærksom på sin privacy politik.

"Vi er godt tilfredse. Vi skrev til Google 3. juni og gjorde opmærksom på, at californisk lov kræver det. Vi forlanger ikke, at Google skal følge loven i Singapore, men blot loven i den stat, hvor firmaet kommer fra," siger Marc Rotenberg fra Electronic Privacy Information Center.

Alle andre firmaer har også oplysninger om deres privacy politik på deres hjemmeside, siger Marc Rotenberg. Derfor undrer han sig over, hvorfor Google har været modvillige overfor at gøre det samme.

"Det er interessant, at de gjorde 30 dage efter, vi sendte brevet til dem. Hvis der var gået længere tid, have der været tale om et lovbrud, og så ville det være muligt at føre en civil retssag mod dem," siger Marc Rotenberg og henviser til den californiske lov om beskyttelse af beskyttelse af brugernes privatliv på nettet.

Loven giver en virksomhed 30 dage frist til at tilføje oplysninger om dens privacy policy fra den dag, hvor virksomheden bliver gjort opmærksom på, at den ikke overholder loven.

"Jeg tror, at det gik op for dem, at de var nød til at tilføje oplysninger," siger Marc Rotenberg

Google Tiden var den rette

En talskvinde fra Google siger, at søgemaskine-firmaet følte, at tiden var inde til at tilføje et link om firmaets privacy politik til hjemmesiden.
"Vi har produceret klar og forbrugervenlig privacy information, og vi følte, at vores brugere vil have gavn af at få et link til vores 'privacy center'," skriver en talskvinde fra søgegiganten i en e-mail.

"Nogle brugere, bloggere og myndigheder har spurgt, hvorfor vi ikke har sådan et link. Og efter at vi har gennemgået deres forespørgsler, besluttede vi, at det var det rette tidspunkt at tilføje et link," siger talskvinden.
"Mange brugere søger efter vores privacy politik eller klikker rundt på hjemmesiden for at finde den, men nu har vi gjort det lettere for dem at finde oplysningerne," siger hun, og gør opmærksomhed på at Google også har tilføjet linket til siden med søgeresultater.

Google er de eneste

Googles beslutning vækker også glæde hos en anden privacygruppe, World Privacy Forum.

"Vi er tilfredse med Googles beslutning, fordi det er en vigtig californisk lov. Jeg ved, at privacy politik ikke er den perfekte måde at kommunikere med forbrugerne på, men det er vigtige oplysninger for forbrugerne. Jeg tror, at forbrugerne i dag forventer, at de kan finde oplysninger om privacy politik både let og hurtigt på et firmas hjemmeside," siger Pam Dixon fra World Privacy Forum i San Diego.

Pam Dixon mener, at Googles langsommelighed på området sender et meget uheldigt signal. Ikke mindst, når man sammenligner med andre søgemaskiner, der alle linker til deres privacy politik.

Hverken Marc Rotenberg fra Electronic Privacy Information Center eller Pam Dixon kender til andre virksomheder, der ikke linker til deres privacy politik.

Oversat af Jacob Ø. Wittorff




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere