Dansk topmøde giver gratis it-reklame for millioner

Klima-it: Klima-topmødet næste år giver grønne danske it-firmaer gratis reklame, der svarer til minimum 50 millioner kroner, vurderer mediebureau. Foghs grønne computer kan komme i centrum.

Artikel top billede

"Når Fogh står der med sin powerpoint, er computeren måske en special grøn computer, som man efterfølgende kan fortælle historien om," siger ekspert.


Hvis danske it-firmaer skal fortælle 15.000 NGO'ere, journalister og topembedsmænd bare én gang, at verden skal satse på grøn it fra
Danmark, vil det koste minimum 50 millioner i annoncekroner.

Tallet er endda meget konservativt, da det kan blive væsentlig højere, hvis it-firmaerne under klima-topmødet i Danmark går professionelt til værks, forklarer direktør Michael Stein fra mediebureauet OMD.

"Gør branchen sig bare lidt umage, og får gjort opmærksom på egne produkter, ført trafik til sine hjemmesider og kører på med budskabet igen og igen, så bliver reklameværdien mange gange større," siger Michael Stein.

Beregningen er foretaget af OMD, der har taget udgangspunkt i målgruppen og kender annoncepriserne i de forskellige lande.

Tallet er sat efter, at målgruppen kun rammes en gang af en helsides annonce.

Men Michael Stein forklarer, at PR-værdien af artikler fra topmødet og ansigt til ansigt-møder kan være meget mere værd.

Foghs powerpoint

Også selvstændig rådgiver Donald Nekman med 20 års erfaring i den internationale reklamebranche mener, at platformen er til stede.

Han peger på, at ideen fortsat er afgørende for udbyttet af topmødet for de danske it-firmaer.

"Når Fogh står der med sin powerpoint, er computeren måske en special grøn computer, som man efterfølgende kan fortælle historien om," siger han.

Donald Nekman forklarer, at andre brancher også står på spring til at fange de mange mødedeltageres opmærksomhed.

Samtidig advarer han it-firmaer mod at tale om grøn it, hvis de ikke har rent mel i posen.

"Omkring grønne budskaber taler mange om det, uden reelt at have noget at have det i. Det kan give frygteligt bagslag," siger den selvstændige konsulent.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

    Mød 3.500+ it-talenter på IT-DAY 2026

    Hos Computerworld it-jobbank er vi stolte af at fortsætte det gode partnerskab med folkene bag IT-DAY – efter vores mening Danmarks bedste karrieremesse for unge og erfarne it-kandidater.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S