Artikel top billede

Facebook hugger stadig dine personlige oplysninger

Trods massiv kritik fastholder Facebook, at sitet må både bruge og videresælge alle dine data, billeder og beskeder. I strid med dansk lov, raser Forbrugerrådet.

Er du en af de mange danskere, som har personligt indhold, tanker eller kommentarer, korrespondance eller billeder på Facebook?

Så bør du måske vide, at du allerede nu har givet Facebook lov til at benytte dette indhold i ubegrænset omfang.

Du kan altså risikere, at alt dit indhold - altså dine billeder, dine personlige oplysninger, dine beskeder og tekster, på eksempelvis "wall'en" eller den intime besked, som du skrev til din kæreste, eller dine fortrolige beskeder i den lukkede gruppe - bliver brugt af Facebook overalt i verden.

Facebook kan tilmed bruge det til "ethvert formål" (også i omformatteret eller oversat form) og for evigt, hvilket også vil sige efter, at du har slettet din Facebook-konto.

Kan sælges videre

Det indhold, som du altså har givet Facebook, kan for eksempel blive brugt i reklamer.

Dine "sjove" billeder fra den seneste fest eller badeferie, kan således lige pludselig indgå i en global reklame for hvad som helst. Eller Facebook kan bruge det til at udarbejde en avanceret profil-beskrivelse af dig.

Og det er ikke bare Facebook, der må bruge dit indhold.

Det må andre virksomheder også, for du har også givet Facebook ret til at videresælge det indhold, som oprindeligt var dit.

Forbrugerrådet utilfreds

Forbrugerrådet er utilfreds med, at Facebook tvinger brugerne til at acceptere disse vidtgående vilkår, hvis man vil have en konto på Facebook.

"Faktisk accepterer man, at Facebook må gemme og bruge ens oplysninger, så lang tid det passer Facebook - for eksempel til at videresælge og udnytte kommercielt - også selvom man vælger at slette oplysningerne fra ens profil. Det betyder, at de ting, du skriver, kan forfølge dig i mange år, uden du har mulighed for at gøre noget ved det", siger Anette Høyrup, jurist i Forbrugerrådet.

Rådet mener altså, at Facebooks anvendelsesvilkår er helt urimelige, og at de skal laves om.

Derfor har rådet skrevet til Datatilsynet og bedt om en vurdering af, om Facebook er underlagt den danske lovgivning og dermed den danske persondatalov, og i så fald om anvendelsesvilkårene er rimelige.

I strid med loven

Forbrugerrådet mener, at Facebook er underlagt den danske persondatalov, og dermed at Facebooks anvendelsesvilkår er ulovlige.

"Facebooks vilkår er i tydelig konflikt med persondataloven, fordi det ifølge dansk lovgivning er ulovligt at gemme oplysninger om folk i al evighed og udnytte dem kommercielt bag om ryggen på brugeren", siger Anette Høyrup.

Forbrugerrådet mener, at der ikke kan herske tvivl om, at Facebook henvender sig til danske brugere.

For eksempel er facebook.dk et dansk domæne, siden er skrevet på dansk, og anvendelsesvilkårene er også forfattet på dansk.

Derfor må det betragtes som en dansk tjeneste og dermed underlagt dansk lovgivning, mener Forbrugerrådet.

Facebook selv mener, at siden og tjenesten er underlagt lovgivningen i Californien, USA, da det er der, virksomheden hører hjemme.

Læs vilkårene hver gang

Ud over at have givet lov til, at Facebook kan anvende brugernes indhold for evigt i et meget vidt omfang, har de anslåede 700.000 danske brugere af Facebook også sagt ja til at anvendelsesvilkårene kan ændres uden at brugerne bliver informeret.

Det vil sige, at selv hvis du rent faktisk læste anvendelsesvilkårene, da du oprettede din Facebook-konto, var det spil af tid, for du accepterede samtidig, at Facebook frit derefter kan ændre vilkårene uden at informere dig.

Den eneste måde du kan holde øje med om der er kommet nye vilkår for anvendelse af Facebook, er ved at læse vilkårene hver gang du logger på.

For der står også i vilkårene, at det, at man logger på, er det samme som en ny accept af de til enhver tid gældende betingelser - uanset om de måtte være ændrede siden brugeren oprettede sin konto.

Brugeren vil ikke få nogen særskilt besked om, at sådanne ændringer er foretaget. Og der er heller ingen mulighed for at se, hvilke dele af vilkårene, der er ændret siden sidst. For det markerer Facebook ikke.

Lange, kringlede vilkår

Forbrugerrådet kritiserer skarpt at Facebook således frit kan ændre anvendelsesvilkårene uden at oplyse brugerne om det:

"I princippet betyder det, at brugerne skal læse vilkårene igennem, hver gang de logger på. Det er urealistisk at forvente, at den målgruppe, Facebook henvender sig til, sætter sig ned og staver sig igennem de meget lange og kringlede betingelser, hver gang de bruger siden", siger Anette Høyrup.

Facebook ændrede senest sine betingelser 23. september 2008.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere