Annoncører over en bred kam sværger i dag til internettet som medie, og det ses også i regnskabet hos Computerworlds moderselskab, IDG Danmark.
"Computerworld Online udgør en væsentlig del af vores samlede omsætning, og hvis du kigger på IDG's samlede annonceomsætning, så udgør indtægterne fra de digitale medier nu mere end 65 procent," siger Søren Queitsch, administrerende direktør, IDG Danmark.
På trods af, at mediemarkedet for tiden er under hårdt pres, klarer papirudgaven af Computerworld sig indtjeningsmæssigt fornuftigt, mens Computerworld Online i højere grad mærker det aktuelle pres i markedet. Stillingsmediet Jobworld er ligesom forrige år en profitabel godbid i koncernen.
Betaling for rettigheder
Uddover Computerworld Online og avisen Computerworld omfatter IDG Danmarks forretningsområder PC World, Computerworld Events, Jobworld, IDG Direct, IDG Kurser og Eksperten.
I øvrigt er IDG's regnskab slet ikke let at gennemskue, fordi det danske selskab hvert år sender en pose penge til det amerikanske moderselskab som betaling for rettigheder og brug af brands. Og fordi IDG af konkurrencemæssige hensyn ikke offentliggør sin omsætning.
Bruttofortjenesten ligger på niveau med sidste år, og resultatet før skat skrives lige akkurat med sorte tal, mens bundlinjen endte på minus en halv million kroner.
Likvider gange 10
Et lyspunkt i IDG's regnskab er en markant forbedret likvid beholdning. Fra 39.000 kroner i 2007 til 3,3 millioner kroner i 2008.
"Vi har strammet op på likviditetsstyringen ved blandt andet at sikre, at kunderne betaler til tiden. Samtidig har vækstområderne i 2008 - herunder Jobworld og Konferencer forbedret timingen i vores indtjening," forklarer Henrik Vig, økonomidirektør, IDG Danmark.
Markedsudviklingen har i øvrigt fået flere af Computerworlds konkurrenter til at trække følehornene til sig.
"IDG bliver stadig stærkere især på B2B-delen af selskabet, og samtidig er flere af vores konkurrenter enten lukket, har droslet ned eller trukket sig tilbage. For eksempel har Ingeniørens Version2 lukket sin papiravis, og det virker som om, de har droslet ned på nettet. Printudgaven af ComON eksisterer heller ikke længere, men er i dag slået sammen med Computerworld," siger Søren Queitsch.
Vi tilpasser os
Et samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten betyder, at mange af Computerworld Onlines artikler bringes både på computerworld.dk og Jyllands-Postens erhvervsportal epn.dk, hvilket i høj grad kan ses på trafiktallene.
Hverken Søren Queitsch eller økonomidirektør Henrik Vig ønsker at give et bud på, hvor året ender.
"Det vil ikke være seriøst med den turbulens, der er i øjeblikket. Vi tilpasser os hele tiden den aktuelle markedssituation bedst muligt," lyder det fra ledelsen i IDG Danmark.
IDG Danmark er ejet af amerikanske International Data Group, som står bag udgivelser om informationsteknologi over hele kloden. IDG-koncernen er også moderselskab for analysehuset IDC.