Artikel top billede

Leder: Det sidste suk fra den fede klient

Computerworld mener: Internet Explorer og Firefox er stadig hovedkonkurrenterne på browsermarkedet, men verden er på vej ind i en ny fase, hvor der i langt højere grad er tale om service.

Det er 17 år siden, browseren begyndte at gøre internettet folkeligt. Netscape Navigator var den første udbredte pc-applikation med det formål at give brugerne adgang til internettets grafiske brugerflade World Wide Web.

Applikationen kunne browse gennem det i første omgang sparsomme udbud af spændende hjemmesider, der mest havde akademisk eller pornografisk indhold.

Det ændrede sig hurtigt. Og da Bill Gates først var blevet overbevist om, at internettet var kommet for at blive, satte Microsoft alle sejl til med Internet Explorer. Ganske hurtigt var Netscape udryddet, og over hele verden blev internetadgang synonymt med Internet Explorer.

Men browseren er det sidste suk fra den fede klient - pc'en; fra de små 30 år hvor pc'en med Microsofts styresystem, kontorpakker og browser har domineret den informa­tionsteknologiske udvikling.

En tid hvor det var nødvendigt at have en særlig applikation til at gå på internettet for at finde og bruge indhold, på sammen måde som det var nødvendigt med en applikation til at skrive tekster, læse e-mail, føre bogholderi og meget andet.

Vi er stille og roligt på vej ind i næste fase, hvor tynde og supertynde klienter afvikler applikationer fra og behandler data på computere i datacentre.

For brugerne er der ikke længere tale om applikationer eller databehandling, men om service. At skrive en tekst eller åbne en bogføringsrapport, høre musik, se nyheder eller deltage i et videomøde er service, som brugeren kan anvende ved for eksempel at søge, klikke på i en opgaveoversigt eller bede om at få udført ved at tale til klienten.

Der er ikke brug for at åbne applikationer eller vælge filer. Selvfølgelig eksisterer der både filer, databehandling, storage og en masse andet komplekst teknologi - det er bare ikke brugernes problem.

Udviklingen går i en anden retning

Microsofts Internet Explorer og Mozillas Firefox er stadig hovedkonkurrenterne på browsermarkedet. Men med nyheden om, at Microsoft arbejder på en ny browser med navnet Gazelle og Googles lancering af Chrome i efteråret, er det klart, at udviklingen går i en anden retning.

For hverken Gazelle eller Chrome ser ud til at være traditionelle browsere, de ligner mere skitser til styresystemer for tynde klienter.

De sidste fem år har softwarehusene fyret op under den serviceorienterede arkitektur. Udviklingen af forretningsapplikationer er blevet baseret på løst koblede software-services. Og med en infrastruktur baseret på serviceorienteret arkitektur godt på vej, kan den aktuelle krise meget vel blive ketchupeffekten for forretningsapplikationer afviklet fra og behandlet i datacentre - eller cloud computing.

Hvis den stigende interesse hos it-cheferne for cloud computing giver sig udslag i ordrer, så ruller cloud computing meget hurtigere end forventet med stor betydning for hardware og softwareinvesteringer.

Omvendt er der er en god chance for, at udviklingen fortsætter stille og roligt, så vi snarere kigger fem til ti år ud i fremtiden, før den fede klient er helt færdig med at ralle. Men retningen er tydelig.

Med cloud computing er vi godt på vej. Næste skridt bliver procesorienterede ­applikationer, hvor brugerne fra de tynde klienter kan vælge løst koblede software-services, der tilsammen bliver en service som kan bruges til at løse opgaver og dermed understøtte forretningsprocesser.

Men kampen om browsermarkedet vil fortsat være både interessant og vigtig, så længe det er udtryk for, at der udvikles på teknologien bag browserne.

For det udviklingsarbejde er afgørende for, hvor hurtigt vi bevæger os væk fra ­applikationstyranniet til processervice.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere