Artikel top billede

Telenors it-organisation arbejder ikke væsentligt anderledes i krisen end under normale omstændigheder, siger Telenors CIO, Lars Rude Andersen.

Telenors it-chef er helt kold i krisen

CIO i fokus: Telenor Danmarks it-chef, Lars Rude Andersen, oplever ikke, at der skal prioriteres væsentligt anderledes i krisen.

Finanskrise eller ej. Der er et dagligt arbejde, der skal udføres, og det gælder også for Telenor Danmarks 270 m/k store it-organisation,

"Vi ser selvfølgelig det samme som resten af forretningen, og det er, at et mindre forbrug betyder færre penge. Og det sætter selvfølgelig øget fokus på omkostninger, ligesom der er projekter, som vi må prioritere ud i tid. Så finanskrisen påvirker, men ikke dramatisk," siger Lars Rude Andersen, CIO i Telenor Danmark, der fornylig samlede sine brands, Cybercity og Sonofon, under moderbrandet Telenor.

Han mener ikke at det, der sker i øjeblikket, adskiller sig væsentligt fra det, der ellers foregår i hans it-organisation.

"Det er ikke meget anderledes end den normale prioritering, der pågår hele tiden. Det er bare nummeret hårdere, og det handler typisk om at finde balancen mellem eksterne og interne ressourcer. Det rammer typisk eksterne ressourcer, der koster flere penge her og nu," siger han.

Han er klar over, at det er en kortsigtet respons.

"Det er mere åbent, om det også bliver den langsigtede, hvis krisen bliver ved. På den korte bane er det det nemmeste at gøre noget ved. Vi fokuserer på omkostninger og ting, der direkte påvirker vores markedsmuligheder. Marked, kunder og omkostninger er vigtige. Men det er jo slet ikke nye eller ukendte omstændigheder," siger Lars Rude Andersen.

BI nedprioriteres ikke

Mange it-chefer oplever, at business intelligence bliver ekstra interessant i krisetider.

Den holdning kan Lars Rude Andersen snildt genkende.

Telenor har i længere tid kørt flere business intelligence-projekter, så heller ikke her oplever han den helt store forskel.

"Vi skal forstå, hvordan vores kunder agerer, og det er en relativ kompliceret opgave i den verden, vi befinder os i. Det er ikke blevet vigtigere i den forstand, for vi har hele tiden haft og har mange mennesker, som arbejder med det. BI-opgaverne nedprioriteres ikke," siger han.

Telenor bruger business intelligence fra det SAP-ejede Business Objects og PowerCenter-løsningen fra Informatica.

En anden opgave, der ikke nedprioriteres, er it-organisationens vigtigste overhovedet.

"Driften er det vigtigste, og derfor holder vi en pause med at release projekter i sommerferien. Projektorganisationen, som er en stor del af min organisation, holder igen for at sikre at driften er ukompliceret i perioder med mindre bemandingen. Det er typisk fra starten af juni til engang i august," fortæller Lars Rude Andersen.

Hvad er ferie uden faglighed?

I den periode holder Lars Rude Andersen som regel også selv ferie, men er som sådan tilgængelig for virksomheden, når han ellers er i Danmark.

Det er meget sjældent, han bliver ringet op i sine ferier, siger han.

"Det er en stor organisation, og det bryder ikke sammen, når jeg ikke er her."

Men hvad er en ferie uden faglighed?

"Jeg har som regel fagbøger af mere generel karakter med mig på ferie. Jeg tager ikke af sted på ferie med en agenda, men jeg ender typisk med at komme til at tænke over organisationens målsætninger inden for de næste 18 måneder. Det får man ro til, når man netop ikke beskæftiger sig med hverdagen. Så kommer der den type reflektioner."

På den måde er en ferie er også en mulighed for at arbejde lidt med sit tankesæt i forhold til sit arbejde.

Og alle mulige nye tendenser inden for it-verdnen bliver nok registreret af Telenor-CIO'en, men der er sjældent noget, der får ham til at falde bagover af begejstring.

"Jeg har haft fornøjelsen af at arbejde med de her ting i mange år, og der er en tendens til, at tingene gentager sig selv. Man får en vis immunitet over for hype."

Nyt brand fylder

Brand-skiftet fra Sonofon og Cybercity til Telenor har fyldt en del i it-organisationen.

"Vi har kørt et antal projekter i forbindelse med skiftet til Telenor-brandet. Vi skal kunne tilbyde ting på tværs af de eksisterende brands og produkter, og få de processer til at hænge sammen. Det er stort og kompliceret," siger Lars Rude Andersen.

Han planlægger en række store lanceringer i forbindelse med skiftet. For eksempel skal hele kanalsiden og kundeservicesystemerne skal hænge sammen.

"Det fikser vi ikke lige med det samme. Det tager lidt tid."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere