Artikel top billede

Hitman, den største danske spilsucces nogensinde, men den danske spilbranche har ikke formået at udnytte succesen.

Leder: It-branchen har brug for en spiller

Computerworld mener: Spiludviklerne skal udvikle grænseflader i en verden, hvor databehandling bogstavelig talt følger brugeren på alle terminaler.

I de seneste uger har Computerworld taget godt og grundigt afsked med den spilindustri, der for blot et år siden var på flere kulturpolitikeres dagsorden. Statsstøtte til spiludvikling på linje med filmproduktion er sat i søen. Både for at sætte et kulturelt dansk fodspor i den globale spilindustri og udvikle nye arbejdspladser i den såkaldte oplevelsesøkonomi.

Et år senere er den danske spilindustri i stærke vanskeligheder. Dels er der jo finanskrisen. Men ifølge Maz Spork, der har skrevet en MBA-afhandling ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU) om den danske spilbranche, så mangler den danske spilbranche simpelthen forretningsmæssige kompetencer.

"Der er en masse kunstnere og spildesignere og historiefortællere og andre strålende mennesker, der gerne vil ind i branchen, og som får skabt nogle projekter. Men når de kommer i gang, så får de ikke dækket hele den kommercielle side af," siger Maz Spork til Computerworld.

Det er jo rigtig træls, hvis man har satset på, at spilindustrien skal være en kommerciel hjørnesten i en politisk dagsorden om oplevelsesøkonomi. Det er heller ikke særlig godt for de investorer, der har sat penge på højkant indtil nu eller de unge mennesker, som er ved at uddanne sig til spiludviklere.

Men de kommende spiludviklere kan tage den udvikling med ophøjet ro. For it-branchen har i høj grad brug for en spiller eller rettere sagt flere udviklere med de kompetencer inden for spilteori, design og historiefortælling, som netop er en del af spilindustriens kompetencer.

Ikke nødvendigvis til at udvikle spil. Selvom det jo ville være fint, hvis nogen lyttede til Maz Sporks ideer og skabte en ny underskov af softwarehuse ved at satse på spiludviklingsprojekter til 15 millioner i stedet for 150 millioner. Spiludviklerne skal fremover være med til at gøre forretningsapplikationer og fagsystemer ligeså intuitive og veldesignede som spilapplikationer.

Vi er for alvor tæt på det punkt, hvor computing bliver allestedsnærværende. Mennesket bliver en del af databehandling, der bogstavelig talt følger brugeren på alle terminaler i stedet for, at brugeren følger databehandlingen gennem forskellige terminaler.

Det er de fortsat voksende muligheder for datakommunikation og behandling af voldsomme mængder af data, der åbner for de muligheder. I alle tilfælde bliver der brug for nye og mere intuitive grænseflader i alle størrelser. Og da datakraft og kommunikation ikke længere er et problem, så er der god brug for at slippe spiludviklerne løs.

Læs mere om spilbranchen her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere