Direktør Ib Tolstrup fra Telekommunikationsindustrien i Danmark har en stærk tro på, at teleindustrien kan være mere troværdig og gennemsigtig, selvom danskerne i de foregående år ikke har udvist den største tillid til telebranchen. Foto: Torben Klint

Solcentre slår telebranchen på troværdighed

Telebranchen er den mindst tillidsvækkende branche i Danmark, det viser en forbrugerundersøgelse. Teletoppen tror dog, at den manglende tillid kan genvindes.

Danskerne har meget lidt tillid til telebranchen.

Faktisk er teleindustrien den branche, som danskerne har mindst tillid til, viser undersøgelsen Forbrugerredegørelsen 2009 foretaget af Forbrugerstyrelsen.

Styrelsens undersøgelse viser, at inden for emnet "forbrugertillid" er "telefonabonnementer, samtaleafgifter og internet" den helt store taber, og ligger placeret under brancher som blandt andre solcentre, pengeinstitutter og ejendomsmæglere.

I det samlede regnskab, hvor Forbrugerstyrelsen også tæller "gennemsigtighed" og "klageforhold" med, er telebranchen placeret på en lidet flatterende 48. plads ud af 51 brancher.

Det er en forværring fra sidste års 38. plads og 47. pladsen i 2007.

"Når man tænker på, hvor stor en rolle, telebranchen spiller i danskernes hverdag, så er det ikke godt nok, at forbrugernes tillid til branchen ligger så lavt år efter år," lyder det i en pressemeddelelse fra Tanja Franck, direktør i Forbrugerstyrelsen.

Lover at stramme op
Inden offentliggørelsen af Forbrugerredegørelsen 2009 har Forbrugerstyrelsen været i dialog med telebranchen, som lover at stramme op på kravene om god markedsføringsskik, der blev indført 1. maj 2008.

Teleindustrien har i mødet med Forbrugerombudsmanden lovet at holde nøjere øje med uigennemskuelige priser og sløset markedsføring.

Og trods gentagne dårlige placeringer på forbrugerindekset lyder der positive toner fra Forbrugerstyrelsen om teleindustriens forsøg på at forbedre sig.

Optimismen skyldes, at telebranchens bestyrelse via telepolitiske ordførere kan gennemtvinge, at branchen bliver bliver sat under administration med hensyn til sin markedsføring.

"Jeg har en forventning om, at branchen tager kritikken til efterretning, og at deres initiativer bliver realiseret, så vi kan se en positiv udvikling i næste års forbrugerredegørelse," siger Tanja Franck i pressemeddelelsen.

470 abonnementstyper i Danmark
Direktør Ib Tolstrup fra Telekommunikationsindustrien i Danmark er bestemt ikke begejstret for bundskaber-placeringen på forbrugerindekset.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Årets CIO om 2017: Nu skruer vi op for kunstig intelligens for at finde mønstre i driftdata og optimere komponenter
Klumme: Hos Energinet går forretning og it nu sammen om at skabe systemer baseret på kunstig intelligens. Målet er et mere effektivt dansk el-system ved at udnytte og forstå de gigantiske datamængder fra elforsyningen.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Microsoft Dynamics AX7 på 10 uger (Dynamics 365 for Operations)
Skal man tænke traditionelt, når man skal bygge et forretningssystem der kan drive og udvikle hvor det gælder om at være agil med stor omstillingsparathed, og hvor kravet til processer bliver større og større ?? Bliv klogere i dette white paper.