Artikel top billede

Teleselskabers satsning slår fejl

Indholdstjenester skal værdisættes, og kunden skal sættes i fokus for at vinde fremtidens slag om telekrigen. Men først og fremmest skal telebranchens renomme rettes op.

Teleselskaber skal følge forbrugerne i stedet for at være de første med teknologien.

Det går nemlig for stærkt, og forbrugerne kan ikke følge med.

Sådan faldt ordene til den årlige konference Telekom 2008 – vækst og innovation i telebranchen, som analyseselskabet IDC onsdag afholdte på Radisson SAS Falconer Hotel i København.

Mange operatører går galt i byen, når de satser på at være de første med teknologien. For det er netop ikke der, kunderne er.

Fremfor for at kalde den nuværende situation på telemarkedet for teleslagmark foretrækker Telia begrebet televenskab, hvor kunderne bliver sat i fokus frem for udelukkende teknologi.

Uigennemsigtighed

Fokus på kunder sætter teleselskaberne for en svær opgave, for ForbrugerForholdsIndekset viser, at telebranchen er præget af uigennemsigtighed med manglende tillid fra forbrugerens side.

Ud af 51 brancher er telebranchen blandt de lavest-placerede, hvor den i 2007 lå som nummer 47 og som nummer 45 i 2006.

”Derfor er det vigtigt forbedre renomméet,” siger direktør i IT- og Telestyrelsen, Jørgen Abild Andersen.

Selvom Danmark er en top-performer i Norden er fremtidens udfordringer ifølge IT- og Telestyrelsen, at der bliver en sammensmeltning af tjenester, terminaler net og markeder, hvor nye forretningsmodeller skal tiltrække kunderne.

Mobilt bredbånd og båndbredde med brugergenereret indhold stiger støt.

Den hurtige er taberen

”Operatører vil være hurtige, men vinderen er for tit en taber. Man vinder ret lidt, når man kommer for hurtigt i mål,” understreger kommunikationsdirektør i Telia, Anders Rendorff.

Hertil mener han, at branchens udfordring er at få kunderne til at skifte fra basale funktioner til avancerede muligheder.

”Telebranchen er ligesom Formel 1 og viser det fineste, den har. Men forbrugerne er anderledes. De cykler nærmere langsomt frem. For at binde de to ting sammen, skal kunderne stimuleres meget mere,” siger kommunikationsdirektøren.

Helt konkret vil Telia have kunderne med sig ved hjælp af at stimulere, værdisætte og uddanne dem.

Kun på den måde mener selskabet at kunne flytte tjenester fra at være usynlige til at være uundværlige. Forholdet til forbrugerne skal nemlig være meget enkelt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere