Teleselskabers satsning slår fejl

Indholdstjenester skal værdisættes, og kunden skal sættes i fokus for at vinde fremtidens slag om telekrigen. Men først og fremmest skal telebranchens renomme rettes op.

Artikel top billede

Teleselskaber skal følge forbrugerne i stedet for at være de første med teknologien.

Det går nemlig for stærkt, og forbrugerne kan ikke følge med.

Sådan faldt ordene til den årlige konference Telekom 2008 – vækst og innovation i telebranchen, som analyseselskabet IDC onsdag afholdte på Radisson SAS Falconer Hotel i København.

Mange operatører går galt i byen, når de satser på at være de første med teknologien. For det er netop ikke der, kunderne er.

Fremfor for at kalde den nuværende situation på telemarkedet for teleslagmark foretrækker Telia begrebet televenskab, hvor kunderne bliver sat i fokus frem for udelukkende teknologi.

Uigennemsigtighed

Fokus på kunder sætter teleselskaberne for en svær opgave, for ForbrugerForholdsIndekset viser, at telebranchen er præget af uigennemsigtighed med manglende tillid fra forbrugerens side.

Ud af 51 brancher er telebranchen blandt de lavest-placerede, hvor den i 2007 lå som nummer 47 og som nummer 45 i 2006.

”Derfor er det vigtigt forbedre renomméet,” siger direktør i IT- og Telestyrelsen, Jørgen Abild Andersen.

Selvom Danmark er en top-performer i Norden er fremtidens udfordringer ifølge IT- og Telestyrelsen, at der bliver en sammensmeltning af tjenester, terminaler net og markeder, hvor nye forretningsmodeller skal tiltrække kunderne.

Mobilt bredbånd og båndbredde med brugergenereret indhold stiger støt.

Den hurtige er taberen

”Operatører vil være hurtige, men vinderen er for tit en taber. Man vinder ret lidt, når man kommer for hurtigt i mål,” understreger kommunikationsdirektør i Telia, Anders Rendorff.

Hertil mener han, at branchens udfordring er at få kunderne til at skifte fra basale funktioner til avancerede muligheder.

”Telebranchen er ligesom Formel 1 og viser det fineste, den har. Men forbrugerne er anderledes. De cykler nærmere langsomt frem. For at binde de to ting sammen, skal kunderne stimuleres meget mere,” siger kommunikationsdirektøren.

Helt konkret vil Telia have kunderne med sig ved hjælp af at stimulere, værdisætte og uddanne dem.

Kun på den måde mener selskabet at kunne flytte tjenester fra at være usynlige til at være uundværlige. Forholdet til forbrugerne skal nemlig være meget enkelt.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job