Artikel top billede

Markedet for smartphone-sikkerhed er nu modent

Antallet af smartphones, der er beskyttede af avanceret sikkerhedsoftware, vil femdobles i løbet af de næste fem år.

Computerworld News Service: Antallet af smartphones, der er beskyttede af avanceret sikkerhedsoftware, vil femdobles i løbet af de næste fem år, idet it-afdelingerne opsøger services til administration af de mobile enheder med funktionalitet, der bliver mere og mere som på en desktop, påpeger en ny rapport fra ABI Research.

Selvom smartphones i stigende grad bliver benyttet i erhvervslivet, har it-afdelingerne endnu ikke de eksplicitte sikkerhedsregler på plads, som de har i forhold til bærbare, siger Stan Schatt, der er vice president hos ABI Research.

"De har nærmest ingenting til deres smartphones," siger han.

Men smartphone-sikkerhed er ikke nødvendigvis noget, som it-afdelingerne ønsker at administrere på egen hånd, siger Schatt, som har observeret, at mobiloperatører og it-sikkerhedsfirmaer er på vej med administrations-tjenester til mobile enheder.

En sådan service indebærer, at it-afdelingen betaler et beløb per medarbejder med en smartphone. Hver mobile enhed vil få indlæst klient-sikkerhedssoftware, og derefter vil services som fjernadministreret låsning og sletning af data være til it-afdelingens rådighed.

Smartphonen er en computer

Ligesom tidligere, da pc-sikkerhedsmarkedet eksploderede på grund af malware, og da Wi-Fi-sikkerhedsmarkedet gjorde det samme, da WEP-protokollen (wireless encryption protocol) blev knækket, er markedet for services til administration af de mobile enheder nu modent, idet smartphones nu bruges som almindelige computere til ting såsom opbevaring af værdifuld intellektuel ejendom.

"Dette vedkommer i høj grad virksomheder med chefer, der udveksler en masse følsom information," påpeger Schatt.

Da Europa tog smartphonen til sig, lang tid før USA gjorde det, har de europæiske mobilselskaber tilbudt sikkerhedstjenester til mobile enheder til erhverv i et stykke tid, fortæller han.

Mens amerikanske teleoperatører som Sprint og Verizon for nylig er begyndt at tilbyde sådanne services, forventer Schatt, at også andre mobiloperatører vil kaste sig over denne pengemaskine.

De forskellige konkurrerende mobiloperatører kan finde profit i sikkerhed som en tjeneste, de kan tilbyde som merværdi, siger han. S

imon Bransfield-Garth, der er administrerende direktør for Cellcrypt, en leverandør af opkaldskryptering baseret i Storbritannien, siger, at det ikke er utænkeligt, at mobiloperatørerne går ind i dette marked, hvor de enten vil sælge sikkerheds- og administrationssoftwaren direkte til it-afdelingerne eller tilbyde den som software-as-a-service.

Behov for tredjepartssoftware

Også mobilproducenterne kunne tænkes at deltage i det ny marked, ligesom Research In Motion allerede gør med sin BlackBerry Enterprise Server, påpeger Bransfield-Garth.

Men i forhold til de resterende producenter mener Bransfield-Garth, at it-afdelingerne indtil videre vil være nødt til gå ud at finde tredjepartssoftware på grund af manglen på services. "Man køber i allerhøjeste grad bare en telefon."

Selvom Bransfield-Garth mener, at det stadig ikke står klart, hvor stort dette ny marked bliver, så anerkender han dog behovet for at beskytte smartphones mod sikkerhedstrusler.

Han fremhæver, at disse trusler optræder i tre former: En stjålen eller tabt telefon kan indeholde data såsom downloadede e-mails; malware kan finde vej ind på telefonen; og stemmeopkald kan aflyttes.

"Der er en række trusler, der skal håndteres, og idet virksomhederne i stigende grad bliver mobile, er det nødvendigt at få sikkerheden på plads," advarer Bransfield-Garth.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere