Artikel top billede

Knud Erik Christensen er direktør for økonomi, management og planlægning hos COWI. Foto: Jens Nielsen/Cowi

COWI-direktør om test-kaos: Vi er kede af det

Skolernes nationale test er aflyst indtil videre, fordi systemet ikke virker. Se leverandøren COWI's reaktion her.

COWI er indtil videre modtager af den mest markante dumpekarakter i de nationale skole-test. Eleverne har nemlig i går og i dag kunnet fokusere på madpakkerne, efter at Skolestyrelsen tirsdag valgte at lukke for test-systemet, fordi mange elever oplevede alt for lange ventetider.

Direktør i COWI, Knud Erik Christensen, oplyser til Computerworld, at der fortsat er lukket for systemet, hvilket rammer omkring 15.000 skolelever om dagen.

"Vi arbejder på fuld tryk med at få løst problemet, så systemet hurtigst muligt kan komme op at køre på fuld kapacitet igen," siger han.

For 14 dagen siden fortalte netop Cowi her på cw.dk, at alt tegnede til et problemfrit test-forløb. Testene har allerede været i gang i to uger uden tekniske problemer, men da eleverne mandag skulle i gang med den store læsetest, gik det galt.

Analyserer situationen

Knud Erik Christensen, hvad er forklaringen på, at det ikke virker efter hensigten?

"Det kan vi ikke sige endnu. Jeg regner med, at vi meget snart kan sige det, men hvis vi kommer med nogle gæt nu, kan vi risikere at sige noget forkert."

Kan du komme nærmere ind på, om det skyldes manglende serverkapacitet eller fejl i systemet?

"Nej, vi er ikke helt færdige med analysen, så jeg kan ikke sige det endnu."

Men jeg går ud fra, at den grundlæggende forklaring er, at der er et stort pres på systemet?

"Ja altså, der er jo det pres, vi forventede. Men ja, det er da en stor volumen, systemet skal håndtere."

Hvorfor har I ikke kunnet forudse, at det her problem ville opstå?

"Vi har jo haft 15.000 igennem på en dag under de frivillige test, og der var ikke nogen problemer. Derfor er vi overraskede. Selvfølgelig er vi inde og kigge på de konkrete belastninger i løbet af dagen, men vi har jo simuleret de her situationer, og det har systemet kunnet klare, så derfor er vi overraskede."

"Vi er kede af det"

Det er ikke første gang, at der er problemer. Synes du, at I gør jeres job godt nok?

"Jeg synes, at vi har gjort et godt stykke arbejde. Det er jo et udviklingsprojekt med et stort element af innovation.

Det er første gang i verden, at man kører de her test i skolerne, så det er klart, at der i hele forløbet har ligget udviklings- og innovations-element, og derfor har der været risici.

Det har vi selvfølgelig forsøgt at tage hånd om, så vi er overraskede og rigtig kede af, at det sker nu, specielt fordi det belaster elever, lærere og forældre."

Hvad er planen fremadrettet?

"Planen er, at vi inden for få dage er oppe at køre med fuld power på systemet igen. Det vil vi gøre alt for kan lade sig gøre."

Problemfyldt test-forløb

Det er langt fra første gang, at der har været problemer med de digitale test i Folkeskolen.

I sommer erkendte systemleverandøren COWI, at det var muligt at snyde med besvarelserne i folkeskolens digitale afgangsprøver.

Sidste sommer floppede den digitale generalprøve, og for to år siden ramlede det hele sammen for hundredvis af elever, der sad midt i eksamen.

COWI, der står i spidsen for test-systemet, som også VIA, @ventures og CSC har været med til at udvikle, blev i maj 2009 opkrævet en bod på 15.000 kroner om dagen, fordi systemet ikke fungerede i overensstemmelse med kontrakten med Skolestyrelsen.

Det har foreløbig kostet over 100 millioner kroner at udvikle de nationale test.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere