Artikel top billede

Sådan bliver søgninger genvejen til succes

Klumme: Brugernes søgninger efter varer i din e-butik kan hjælpe dig med at gøre din forretning endnu bedre.

Mange undersøgelser viser, at op mod 40 procent af alle besøgende i en e-butik begynder med at bruge den interne søgemaskine, også kaldet site-søgemaskinen.

Det er den søgemaskine, du sikkert har på dit website, så kunderne kan finde dine varer hurtigere og nemmere.

Med andre ord er den søgemaskine af meget stor betydning og det er derfor vigtigt, at du vælger den rette.

Men site-søgemaskinen er ikke blot et supportredskab, den er faktisk et af de allervigtigste redskaber til at "læse" din butik. En god søgemaskine gør det muligt i realtid at se, hvad folk søger efter, og hvad de efterfølgende finder.

Er de rigtige varer på lager?

Det giver et detaljeret indblik i, om butikken er brugervenlig, om man har de rigtige varer på lager, og om folk generelt finder, hvad de søger.

Hvis der er ekstraordinært mange søgninger, så kan det være, at du skal arbejde med din menu-struktur, for at gøre det lettere for kunderne at finde varerne.

Det kan også være, at de mange søgninger er et udtryk for, at søgemaskinen ikke virker, som den skal. Måske skal folk søge på mange forskellige måder for at finde de varer, de vil købe.

Det er jo vigtigt, at site-søgemaskinen tager højde for stavefejl, flertalsendelser, synonymer m.m.

Der er også gode muligheder for at se, hvilke varer kunderne gerne vil købe af dig.

Der er helt sikkert søgninger på varemærker og ydelser, som du i dag ikke tilbyder, og her er der så en god mulighed for at bruge disse oplysninger til at finde nye varer og leverandører.

Dertil giver søgemaskinen et godt indblik i, om du rammer din målgruppe ordentligt. Har du en eksklusiv butik, og der er mange søgninger på lavprisprodukter, er der måske noget galt med din markedsføring, eller designet af din butik?

Gør det til en god vane at kigge på resultaterne med jævne mellemrum.

Derfor skal du dykke ned i data

Gør man det, så begynder man langsomt men sikkert at opfatte trends over tid, og man lærer utroligt meget om sin butik og sine kunder på den måde.

En anden bonus ved at holde løbende øje med søgninger er, at du måske kan se, at dine kunder forventer, at du har specielle varer til jul, sommer, op til fodboldsæsonen eller ved andre begivenheder.

Disse trends kan du måske nå at "læse," før det rigtig går løs, og du kan så sørge for at have de pågældende varer på lager og i hvert tilfælde være klar året efter.

Adgang til mange informationer

Jeg bruger selv www.ankiro.com, som jeg selv var med til at stifte for mange år siden.

Jeg er desværre ikke med i den forretning mere, men de gør et godt stykke arbejde, og jeg kender ingen andre, der kan klare jobbet med søgninger og søge-information på dansk i den kvalitet.

Så det er meget vigtigt, at din site-søgemaskine giver dig adgang til så mange informationer som muligt og kan den ikke det, så har du helt sikkert valgt en forkert søgemaskine.

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere