Artikel top billede

Foto: Carsten Andersen. (Foto: Fotograf Carsten Andersen)

Gratister øger kundebasen hos Telenor

Telenor har fået flere mobilkunder, men det er langt fra dem alle, der bidrager til selskabets omsætning.

Antallet af mobilkunder vokser hos Telenor, og omsætningen vokser ligeledes i selskabets mobilforretning. Sidstnævnte dog knap så kraftigt.

Det viser dagens kvartalsregnskab fra Telenor, som dækker over årets første tre måneder.

"Vi har taget flest nye kunder på mobilt bredbånd og i pre-paid-land med BiBoB og CBB Mobil," siger administrerende direktør Henrik Clausen fra Telenor.

Årets første kvartal viste en fremgang på 0,8 procent i mobilforretningens omsætning i forhold til de sidste tre måneder i 2009, mens antallet af mobilkunder i samme periode steg 1,8 procent.

Telenor lancerede i slutningen af sidste år et tilbud rettet mod alle selskabets bredbåndskunder på fastnet, hvor de blev tilbudt gratis mobilt bredbånd i seks måneder. Derfor kører en del af de nye mobilt bredbåndskunder stadig på den gratis ordning, hvor de øger kundebasen, men de bidrager ikke til omsætningen.

"Det har selvfølgelig givet os nogle ekstra mobilt bredbåndskunder, men de er inden for bindingsperioden, så de har et begrænset bidrag til omsætningen her og nu. Det vil de dog få, når de kommer ud af bindingsperioderne frem mod sommer," forklarer Henrik Clausen.

Han tilføjer, at væksten i mobilomsætningen derfor meget skal tilskrives, at kunderne hos Telenor taler mere.

Regnskabet viser en samlet omsætning i årets første tre måneder på 1,667 milliarder kroner mod 1,647 i sidste kvartal i fjor. Indtjeningen fra driften før renter og afskrivninger (EBITDA) endte på 408 millioner kroner, hvilket er lidt svagere end slutningen af sidste år.

Det har dog noget med sæsonudsving at gøre, lyder det fra Henrik Clausen.

"Vi har en forventning om, at året samlet set vil give en bedre lønsomhed, end det var tilfældet sidste år. Det er vi ret komfortable med," siger han.

Sidste regnskab fra Henrik Clausen

Kvartalsregnskabet er formentlig det sidste på dansk grund fra Henrik Clausen i et godt stykke tid, da han i næste uge bliver topchef for det Telenor-ejede teleselskab DiGi i Malaysia.

Når han ser tilbage på sin tid i Telenor, hvor han først var Cybercitys administrerende direktør, lægger han specielt mærke til det seneste år. Her skrottede Telenor navnene Cybercity og Sonofon, og i stedet blev alt sammen lagt under Telenor-navnet.

"Jeg hæfter mig ved, at der er sket væsentlige ting siden starten af sidste år. Da vi begyndte 2009, havde vi ikke et Telenor-brand i markedet, og kendskabet til Telenor lå under 10 procent. Nu har vi sagt farvel til to meget, meget kendte brands, og vi nærmer os nu et kendskab til Telenor på omkring 90 procent i Danmark. Der er vi lykkedes med noget, som ifølge nogle var umuligt," siger Henrik Clausen.

Derudover fremhæver han, at han forlader et dansk Telenor, der er klar til at føre krig på mobilt bredbånd, efter at Nokia Siemens Networks har opgraderet hele teleselskabets danske netværk.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere