Artikel top billede

Administrerende direktør Henrik Clausen, Telenor, forventer, at mobilt bredbånd vil bidrage positivt til Telenors forretning i 2010. Foto: Lars Bech (Foto: Lars Bech)

Overraskende mange fastnetkunder forlader Telenor

Det kommer bag på Telenors topchef, Henrik Clausen, at frafaldet af telefon-kunder på fastnettet er gået så stærkt.

Flere mobilkunder kom ind i stalden hos Telenor i 2009, men alligevel faldt virksomhedens omsætning. Dog kun svagt.

Det skete på trods af, at administrerende direktør Henrik Clausen i april 2009 håbede, at omsætningen ville være uændret i forhold til året forinden.

"Omsætningen forsvinder primært, fordi vi har sagt farvel til flere PSTN-kunder (fastnettelefoni, red.), end vi havde regnet med. Der ligger reelt set et fald på 20 procent i PSTN-forretningen," forklarer Henrik Clausen.

Direktøren kan dog leve med, at der sker et fald af kunder med fastnettelefoni.

"Det er selvfølgelig altid ærgerligt at sige farvel til omsætningen, men det er jo ikke vores business at drive PSTN-forretning, når det er et gensalgsprodukt fra TDC," siger Henrik Clausen.

Han ser det som logisk, at afgangen af kunder med fastnettelefon går forholdsvis hurtigt, fordi Telenor ikke forsøger at erobre nye kunder med dette produkt.

Desuden har lavere ADSL-priser påvirket omsætningen negativt, fremdrager Henrik Clausen. Samlet set falder Telenors danske omsætning i 2009 med cirka tre procent til 6,7 milliarder kroner.

Glæder sig over flere mobilkunder

Telenor, der fik sit navn i sommers, formåede at erobre flere mobilkunder i løbet af 2009.

Selskabet kører for tiden en kampagne, der skal få selskabets bredbånds-kunder til også at få mobilt bredbånd. Derfor kan bredbåndskunderne på fastnet i seks måneder få et mobilt bredbåndsabonnement til nul kroner.

"Vi har en forventning om, at de her kunder ønsker at have begge produkter i butikken, når deres abonnement ophører, fordi de så har opdaget, hvor godt mobilt og fast bredbånd supplerer hinanden," fortæller Henrik Clausen.

Han afviser, at det er en dyr måde at erobre nye mobilt bredbånd-kunder på.

"Alternativet var, at vi skulle finde på en anden form for promotion for at få dem, og her vælger vi så at give dem en ydelse, som har en eller anden produktionsomkostning over seks måneder. Men det er jo ikke med tanken om, at de her kunder skal være gratis for evigt," forklarer Henrik Clausen.

Godt rustet til 2010

Henrik Clausen er overordnet tilfreds med resultatet for 2009, hvor Telenor formåede at forbedre indtjeningen. Det er blandt andet sket ved en øget fokus på omkostningerne, og det resulterede også i en større fyringsrunde i august sidste år.

"Vi forventer, at vores indtjening bliver yderligere forbedret. Vi kan også se, at fjerde kvartal var bedre end tredje kvartal, som igen var bedre end andet kvartal. Det viser, at vi har fået effektiviseret, og vi har fået skabt en enhedsorganisation. Det at have ét brand og én organisation er en mere effektiv måde at ramme markedet på," fortæller Henrik Clausen.

Salget vil også stige, forventer Henrik Clausen.

"Næste år skal være et år, hvor vi ser en smule vækst. Det var også det, som TDC var ude at kommunikere på den positive side, og vi har da heller ikke tænkt os, at vi skal tabe omsætning," siger Telenor-direktøren.

Han sætter sin lid til, at mobilforretningen - specielt drevet af mobilt bredbånd - vil sikre Telenor en positiv vækst i 2010. For at understøtte målet er Nokia Siemens Networks i gang med at opgradere Telenors netværk, så det bliver klar til LTE-teknologien, der understøtter højere hastighed og kapacitet i det mobile bredbåndsnet.

"Det, der bliver ekstremt afgørende for os, er at lykkes med det projekt, som vi kalder for Fremtidens Netværk, hvor vi er ved at udskifte vores 3G-netværk ud og gøre klar til fjerde generation hen over sommeren. Det er der, at kernen ligger i vores forretning," siger Henrik Clausen.

Telenor havde ved udgangen af 2009 lidt over to millioner mobilkunder, mens der var 530.000 kunder i fastnetforretningen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere