Artikel top billede

Dating-millonæren Morten Wagner har hentet et rekord-overskud. Foto: Mikael Reick

Freeway henter million-overskud trods Arto-nedtur

Den danske dating-millionær, Morten Wagner, fortsætter med at kradse millioner ind, selvom dele af hans forretning er hårdt ramt af international konkurrence.

Danske hjemmesider er under hård konkurrence fra udenlandske sider, der æder en større og større del af danskernes internet tid.

Men alligevel har danske Freeway, der blandt andet ejer Dating.dk, Arto.dk og Trendsales.dk, hevet det bedste regnskab hjem i virksomhedens historie.

Freeway gav i 2009 et overskud på 24,4 millioner, hvilket lige præcis er en fordobling i forhold til sidste års overskud på 12,2 millioner kroner.

Det er på trods af, at Arto.dk, der tidligere var en af virksomhedens mest populære sider, har oplevet en tilbagegang på omkring 80 procent, fortæller Freeway-ejeren Morten Wagner til Computerworld.

Til gengæld har kæresteportalen Dating.dk og Trendsales.dk, der sælger brugt tøj, oplevet en stor fremgang. Morten Wagner anslår, at de to sider henholdsvis er vokset med 60 og 30 procent det sidste år.

"Jeg tror, at Facebook har lært folk at bruge sociale netværk. Folk er ikke så berøringsangste over for at vise sig selv frem på et socialt netværk, og så har folk måske på samme tid fundet ud af, at Facebook ikke er den side, der er mest egnet til at finde en ny kæreste," siger Morten Wagner.

Hård international konkurrence

Alene Google omsætter for mere end en milliard kroner i Danmark. Penge der ryger direkte ud af landet.

Og konkurrence fra YouTube, Google og især Facebook har også ramt Freeway markant.

"Da Facebook kom, var det som en tsunami, der rullede inde over internettet. Mange folk har mistet mange penge på det," siger Morten Wagner.

Han forklarer, at selvom Arto har mistet meget trafik, så er der stadigvæk mange, der har en aktiv profil. Men i dag bruger folk væsentligt mindre tid på siden.

Mens Arto har vist sig at være meget følsom overfor konkurrencen fra Facebook, så har har Freeway haft succes med at udnytte sit lokale kendskab i kampen mod internationale dating-sider. Dating.dk holder eksempelvis lokale arrangementer og fester for sidens brugere.

Ulig konkurrence

Men han erkender, at det ofte er op ad bakke, når kampen skal tages op med internationale giganter.

"Det er klart, fordi vi taler om virksomheder, hvor 800 millioner ikke betyder noget særligt. De udenlandske sider har desuden meget friere hænder end de danske sider. Vi er eksempelvis begrænset af danske regler, der forbyder alkohol-reklamer, mens Facebook kan gøre, hvad der passer dem," siger Morten Wagner.

Han forventer, at hele den danske medieverden, ligesom Freeway, vil opleve markant global konkurrence i den kommende tid, hvor han eksempelvis forudser, at digitale medier vil blive ramt af internationale satsninger på net-tv.

Computerworld ringede til Morten Wagner, mens han sad midt i en undervisningstime i spansk. Årsagen er, at den danske dating-millionær for nylig rev teltpælene op og flyttede til Spanien.

Han kan dog hurtigt komme hjem til Danmark. Computerworld beskrev i et stort portræt sidste år, hvordan han i løbet af få timer kan flyve hjem til Danmark i sin privatjet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere