Artikel top billede

Lad dog også udenlandsdanskere købe dine varer

Klumme: Det kan være bekvemt for udenlandsdanskere at købe gaver til danske venner og familiemedlemmer i danske e-butikker. Desværre mangler danske e-butikker alt for ofte denne mulighed.

Mange danskere bor i udlandet, og for dem er e-handel perfekt, hvis de f.eks. vil købe gaver til familie og venner, som bor i Danmark. På den måde slipper de for dyr udenlandsk fragt og problemer med moms, told med mere.

Problemet er, at det som udlandsdansker langt fra er problemfrit at få lov til at købe varer til levering i Danmark.

Jeg bor som bekendt i USA, og derfor oplever jeg ofte selv, hvor mange fejl der er i danske e-butikker, når jeg vil købe gaver til danskere.

En typisk fejl er, at man kun kan vælge at have adresse i de lande, butikken vil sende varer til. Men det er jo dumt, for mange mennesker bor i udlandet og ønsker at begave deres danske venner, og deres penge er vel også gode nok?

En anden typisk fejl er, at nogle butikker udregner fragten til det land, betaleren bor i, i stedet for til den person, der modtager varen. Så da jeg skulle købe julegave til min søsters søn, ville en e-butik på Fyn have 300 kroner i fragt, selvom gaven blot skulle sendes til Sjælland.

En tredje typisk fejl er, at der ikke er plads til den udenlandske adresse. I USA bruger man f.eks. fem cifre til postnummeret mod de danske fire cifre. Nogle lande har for eksempel slet ingen postnumre, så den mulighed skal også med.

Hvis du kræver telefonnummer, så har udenlandske numre en anden syntaks end de danske. Så hvis man i sin e-butik tjekker, om kunden indtaster et gyldigt dansk telefonnummer, så vil den rige pensionist i Spanien ikke kunne give en gave til sit barnebarn i Danmark, medmindre hun skriver et falsk telefonnummer, og det gør hun nok ikke...

Så prøv at lave nogle testordrer, for eksempel fra denne amerikanske adresse, hvor jeg en overgang boede:

Martin Thorborg
235 N.E. 1st. Street #510
Delray Beach, FL 33444
Palm Beach County
USA
Phone: +1 561 706 9554

Ved at være venlig over for udenlandsdanskere vil man selvfølgelig ikke fordoble sine ordrer, og det er derfor ikke noget, man skal prioritere højt i starten. Men hvis man arbejder med at klemme de sidste ekstra dråber ud af sin butik, så vil det helt sikkert give en smule meromsætning, og husk, at udenlandsdanskere ofte er på mailingliste med hinanden, og at det derfor på længere sigt kan kaste en del af sig.

Her er slutteligt lidt gode råd:
• Tilbyd at pakke gaver ind og skrive kort til modtageren.

• Gør det muligt at angive, at man kommer fra og betaler fra et hvilket som helst land i verden.

• Tag imod så mange kort som muligt, American Express og Mastercard er meget brugte kort i USA.

• Pas på, at fragten ikke bliver beregnet til modtageren, men til betaleren.

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere