Home-chef: Derfor er NemID en god ide

Den nye digitale signatur vil blive modtaget med kyshånd af it-chef Hanne Brandt, Home. Se her hvorfor.

Artikel top billede

(Foto: Foto: Søren Holm/Chili (kun frikøbt til engangspublicering))

"Vi kan spare både tid og penge," siger Hanne Brandt, it-chef i Home-kæden, om den kommende digitale signatur, NemID, der bliver lanceret 1. juli.

Hun peger på, at selskabet længe har benyttet nettet som adgangsvej, så dets kunder kan få adgang til en række funktioner i forbindelse med hushandler.

"Med NemID i samspil med den digitale tinglysning vil vi tilbyde helt nye muligheder, som både gavner home og vores kunder," siger hun.

Fejlkilder fjernes

Danskerne vil således i fremtiden kunne få direkte adgang til tinglysning med NemID, hvilket ifølge Hanne Brandt vil øge ekspeditionshastigheden, fjerne en række arbejdsgange og eliminere en række fejlkilder, som er forbundet ved en manuel tinglysning på papir.

"Den manuelle tinglysning er ikke særligt fleksibel, men det bliver den digitale. Derfor er vi meget interesserede i, at huskøbere og -sælgere hos Home bruger signaturen," siger hun.

Samtidig har Home planer om at udvide selskabets signatur-model, så den bliver et digitalt bindeled til eksempelvis finansieringsvirksomheder eller andre offentlige registre.

"Vi har jo allerede et tæt samarbejde med banker og realkreditinstitutter, og det ville være oplagt at udnytte i samspil med bolighandlerne," siger hun.

"Vi har naturligvis nogle omkostninger forbundet med at kunne tilbyde NemID til vores kunder - både i form af web-udviklingsarbejde, der skal på plads, og betaling for at bruge Nem­ID," siger Hanne Brandt.

Hun anslår, at betlingen vil blive en udgift på omkring 200.000 kroner per år.

"Det er naturligvis et højt tal, men set i forhold til antallet af hushandler og de omkostninger, vi har på nuværende tidspunkt, er det en udmærket forretning for Home. Vi tror, at man nu har fundet den rette signaturmodel, som vi vil bygge vores it-løsning på," siger hun.

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sæt dit præg på netværksteknologi – bliv en del af vores team i Cyberdivisionen, Hvidovre

    Københavnsområdet

    AK Techotel A/S

    Positiv systemadministrator

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job