Af Søren Lauridsen, Computerworld Online
Netop som aktionærerne i Navision og Damgaard har godkendt fusionen mellem de to store danske virksomheder, fik ledelsen sig lidt af et chok. Microsoft har købt danskernes største konkurrent i USA, Great Plains. Købsprisen er offentliggjort til 9 milliarder kroner (1,1 milliarder dollar).
Med købet kan NavisionDamgaard se frem til øget konkurrence, især på det amerikanske marked, hvor selskabet ligesom NavisionDamgaard henvender sig til de små- og mellemstore virksomheder. Great Plains kan gøre brug af Microsofts store forhandlernet og dermed sætte NavisionDamgaard under pres, mener Dennis Damgaard, analytiker i Sydbank.
- Det er et hårdt slag for NavisionDamgaard. Opkøbet stiller NavisionDamgaard i en hårdere konkurrencesituation på sigt. Og man må gå ud fra, at Microsoft har større teknisk viden end NavisionDamgaard, siger Dennis Damgaard.
Great Plains fortsætter som en division under Microsoft. For kort tid siden offentliggjorde selskabet sit kvartalsregnskab med et overskud på 34 millioner kroner. Aktien er steget trods Nasdaqs seneste krise. Great Plains har 2000 medarbejdere.