Hovedjægere udvider territorium

Nu er det ikke længere kun folk til lederstillinger, som hentes ind af hovedjægere. I dag finder rekrutteringsfirmaerne også medarbejdere på andre niveauer, ikke mindst i IT-branchen.

Det har traditionelt kun været erhvervslivets storvildt, der jages af hovedjægere. Men selvom ledere og nøglemedarbejdere stadig hentes ind i folden med ekstern hjælp, er der i dag også småvildt i skikkelse af assistenter og receptionister på listen over hoveder at jage.

Hos BusinessIT er to tredjedele af virksomhedens godt 60 ansatte fundet af rekrutteringsbureauer. Forklaringen er, at man fra starten har erkendt, at headhunterne har et større kontaktnet og er i stand til at udføre en mere omfattende research, end virksomheden selv har ressourcer til.

? Vi udvikler software, så hvorfor skulle vi bruge tid på at finde de rette medarbejdere, når det ikke er det, vi er dygtige til, siger Søren Laustrup, administrerende direktør i BusinessIT.

- Vi har også måttet sande, at det er svært at finde de rigtige medarbejdere, og at det er rigtig dyrt at ansætte de forkerte. Målt i forhold til det, er det en beskeden indsats at betale et headhunterfirma, forklarer Søren Laustrup.

BusinessIT har en fast tilknyttet personalekonsulent, som formidler firma-ånd og kultur mellem rekrutteringsfirmaet og virksomheden.

Syv grønne sælgere

Rekrutteringsvirksomheden Team Vision Management, TVM, bedriver headhunting på samtlige niveauer. De har skaffet både assistenter og receptionister til IT-virksomheder.

? Vi er netop nu i gang med at finde syv grønne juniorsælgere til en stor teleoperatør. Headhunting er ikke længere kun for direktører og specialister. Virksomhederne kan med fordel også hente assistenter på denne måde, siger Torben Lund Rasmussen, direktør i TVM?s search-afdeling.

Han peger på, at virksomhederne ikke selv kan afdække behovet og markedet så bredt, som et rekrutteringsbureau kan.

? Vi prikker nogle personer på skulderen, som ikke vidste, de skulle skifte job, siger Torben Lund Rasmussen.

TVM beregner sig 18 procent af den lønpakke, det vil sige den faste løn plus tillæg i form af pension, bilordning, fri telefon og så videre, der aftales mellem virksomheden og den headhuntede.

? Men vi skal yde en langt bedre service i dag end tidligere. Vi kan ikke længere tillade os at tage de samme penge for en opgave, som vi kunne tidligere. Headhunting er et samarbejde med virksomheden, og mange af vores kunder anvender kun dele af vores kompetencer, mens de for eksempel løser testdelen selv.

Fagfolk finder fagfolk

Hos hovedjægerne i Coresearch er der stadig god afsætning på specialister. Især Javafolk og ERP-eksperter er eftertragtede i øjeblikket, siger administrerende direktør Brittmari Rasmussen:

? Ledere er der ikke så meget fokus på lige nu. Det kan skyldes, at der har været flere fusioner rundt omkring, så der ikke ligefrem er mangel på ledere. Men der er mangel på arme og ben i branchen i dag, og specialister reagerer typisk ikke på annoncer. De bliver siddende, hvor de er, og skal kontaktes af en headhunter, hvis de skal rykke.

Firmaet PØ Data driver konsulentvirksomhed og finder folk til fastansættelse:

? Vores kunder siger: ?Det er fint med jeres konsulenter, men kunne I ikke også hjælpe os med at finde en, vi kan fastansætte?" Vores fokus er netop at finde den rette IT-mand til jobbet ? hvad enten det drejer sig om en konsulent eller en fastansat. Vi er kun fokuseret på vores egen branche til forskel fra andre rekrutteringsfirmaer. Hvis jeg efterspurgte en racercykel, der kunne skaffe vores hold foran, ville jeg gå til en faguddannet cykelhandler i stedet for supermarkedet, siger indehaver Pierre Ørndorf.


Denne artikel er fra Computerworld IT Job




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere