Avatar billede 220661 Ekspert
02. juli 2016 - 22:12 Der er 25 kommentarer og
2 løsninger

"Point system"

Er det rigtigt observeret at spørgere der stiller en del spørgsmål automatisk stiger i graderne på "point skala"?
Hvis dette er korrekt vil det jo give en skæv eller direkte forkert visning af hvor god en hjælp denne spørger vil være som hjælper.
Avatar billede Slater Ekspert
02. juli 2016 - 22:37 #1
Lars forklarede det her. At oprette spørgsmål giver point i starten, men meget få på senere niveauer.

Så jo, hvis man stiller en million spørgsmål, kan det godt være man får en urimeligt høj rang, og ser ud som om man ved noget. Men det ser umiddelbart ikke ud til at blive et problem. Der skal vist rigtig mange stillede spørgsmål til.
02. juli 2016 - 22:56 #2
Det betyder jo heller ikke reelt noget med de stjerner. Det er jo blot et spørgsmål om ære, som det er indrettet nu. Så why være?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juli 2016 - 23:00 #3
Det synes jeg nu ikke virker til at være tilfældet. Jeg har set en spørger herinde, som har en rang af "mester" uden at deltage med hjælp i andre tråde. Og det er på den korte tid som "det nye eksperten" har været oppe at køre.
Jeg synes derfor det er helt forkert at man "får" point i egne tråde. Man burde kun belønnes når man kommer med brugbar hjælp til andre spørgere og når man kommer med løsninger i disse tråde.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juli 2016 - 23:09 #4
#2 Det burde det ikke gøre vil jeg mene.
Havde systemet været indrettet korrekt havde point systemet vist det der reelt var optjent med hjælp og løsninger, og i hvilken kategori man fortrinsvis optjener dem i. På den måde ville man kunne se om den hjælper der byder ind, har kompetence på det nævnte spørgsmål.
Og nu tjener jeg på bare at skrive dette. Det er helt forkert :-(
Avatar billede Slater Ekspert
02. juli 2016 - 23:51 #5
#3: Jeg har ikke selv set nogen mestre, som ikke har svaret på spørgsmål, men principielt er jeg fuldstændig enig med dig. Det giver ingen mening, at man stiger i en rang, der tydeligt er beregnet til at beskrive hvor dygtig man er til at hjælpe, bare ved at stille spørgsmål.

Jeg tænker og håber bare stadig, at de højere rang er forbeholdt svarerne. Personligt er jeg sådan set komplet ligeglad med rang, men hvis systemet ikke giver et indtryk af personens evner, så kan det lige så godt helt fjernes. Så kan ingen bruge det til noget alligevel.
03. juli 2016 - 00:11 #6
Hvad blev der af at hjælpe for hjælpen skyld ;) Et enkelt godt svar kan jo måske give en et nyt job, og så er pointsystemet ligegyldigt.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juli 2016 - 00:28 #7
#5 En bruger der stiller 10 spørgsmål på en måned og kun deltager i sine egne tråde skal ikke ende som "mester". Det er helt forkert.

#6 Jeg hjælper så sandelig også primært for hjælpens skyld, da jeg er glad for at hjælpe andre i nød.
Jeg reagerer blot på noget der er forkert opsat fra starten.
Og nej jeg forventer intet for den hjælp jeg giver. Får jeg en grøn streg ud for mit forslag er jeg selvfølgelig glad for det. Men det er ikke det der driver lysten til at hjælpe.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juli 2016 - 02:12 #8
CW's argument er at de gerne vil belønne dem som giver traffik på sitet og det traffik kræver jo både nogle som svarer og nogen som spørger.

Men måske skulle de have lavet to grader for alle brugere - en grad for aktivitet og en grad for faglig ekspertise.

Da graderne har erstattet point systemet, så er det misvisende at have opnået høj grad ved kun at stille spørgsmål, idet mange vil antage at det er en indikation for faglig ekspertise og ikke for aktivitet.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juli 2016 - 02:19 #9
Lige netop Arne :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juli 2016 - 02:22 #10
Og graden for faglig ekspertise skulle vægtes langt større end for aktiviteten på eksperten hvis det stod til mig.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juli 2016 - 18:08 #11
Er der ingen admins der læser med her??
04. juli 2016 - 22:22 #12
Det kan være at de kun gør det en gang om måneden. Ellers prøv at få svar på det ved at spørge redaktionen:
http://www.computerworld.dk/kontakt-redaktionen
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juli 2016 - 16:14 #13
#12 Måske.

Før i tiden kunne man kontakte admin direkte, og skrive interne mails med andre brugere. Det savner jeg i det daglige.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2016 - 16:16 #14
Det interne post system skulle stå højt på deres TODO liste. Ifølge Lars i en tidligere tråd.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juli 2016 - 16:19 #15
Ja jeg har set det Arne.Og jeg glæder mig til det virker igen :-).
Har brugt interne beskeder en del medens jeg har været på Eksperten.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juli 2016 - 06:59 #16
Jeg lukker den her. Umiddelbart er der ikke nogle admins der vil kigge med.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. september 2016 - 08:49 #17
Hvad ser der når brugerne er blevet "ekspert" og søjlen i bunden er helt over til højre på 100%?
Stopper det her?
Eller kommer der en form for badge her der viser hvilken kategori man er "ekspert" på?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
03. september 2016 - 10:01 #18
>Eller kommer der en form for badge her der viser hvilken kategori man er "ekspert" på?
ref http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1012315?k=8229694 af lars_computerworld

Vi har en skummel plan om at lave badges som viser hvor folk har deltaget og fået god feedback. Så deltager du meget på Windows-delen, så bliver du Windows-ekspert. Det tænker vi er mere værdifuldt end en overordnet score.

Badges kan også forsvinde igen, så folk der er eksperter i 3.11 ikke er kongen af 10 :-)

>hvilken kategori man er "ekspert" på?
du har vel ikke fået din samlet status på kun et enkelt område, din status er vel opnået på baggrund af du har deltaget, og fået anakendt en del kommentare som løsninger, spredt over mange kategorier.

jeg er absolut også tilhænger af man kan se hvor man har sine styrker, og bør belønnes for det man svare, og ikke bare fordi man svare. så kvaliteten af indlæg skal belønnes frem for bare indlæg.

hvis man kigge på nogle konkurende fora
http://www.udvikleren.dk/ se hvor brugeren har fået mest anakendelse (kig på bruger profil)

http://stackoverflow.com/ se i brugers profil hvor brugeren er mest anakendt.

her bliver man ikke belønnet for hvor mange spørgsmål/svar man laver, men for kvaliteten af det man skriver
så en bruger der kommer med mange løsninger vil have højere status, en en der bare stiller mange "dumme" spørgsmål, og svare i disse, og lukker til egen "gavn" højere status

jeg tror ikke man på udvikleren eller stackoverflow kan tildele sig selv karma (ikke forsøgt), men det ville da være dumt hvis man kunne.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. september 2016 - 11:09 #19
Tak ronols :-)

"jeg er absolut også tilhænger af man kan se hvor man har sine styrker, og bør belønnes for det man svare, og ikke bare fordi man svare. så kvaliteten af indlæg skal belønnes frem for bare indlæg."

Kan ikke være mere enig :-)

"du har vel ikke fået din samlet status på kun et enkelt område, din status er vel opnået på baggrund af du har deltaget, og fået anekendt en del kommentarer som løsninger, spredt over mange kategorier."

Ja det er korrekt. En del likes er også givet, som også giver kredit til det man skriver. Jeg synes de likes er fine bare de bruges på den rette måde. Man skal ikke like bare for at gøre det. Det skulle gerne være en indikation for at det der skrevet peger i den rette retning for spørger og andre der kommer forbi.

Tak for dit indlæg :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. september 2016 - 13:41 #20
SO rep er kun baseret paa svar.

Til gengaeld er SO badges mere "blandet'.

http://stackoverflow.com/help/badges
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2016 - 03:09 #21

Hvad ser der når brugerne er blevet "ekspert" og søjlen i bunden er helt over til højre på 100%?

den gaar slet ikke tilbage til 0% ved guru -> ekspert men bliver staaende paa 100%.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2016 - 06:35 #22
Ok. Tak Arne.
Du er ved at være der kan jeg se :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. september 2016 - 16:00 #23
@220661

You could be next!

:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
06. september 2016 - 16:14 #24
Ja måske.
Er nået 45% på guru, så der går nok et stykke tid endnu :-)
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2016 - 16:15 #25
Helt enig med 220661 og andre med lignende synspunkter:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. september 2016 - 16:18 #26
@220661

Men er der andre guru'er?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. september 2016 - 16:24 #27
Ikke lige det jeg har set.