Artikel top billede

Dansk firma får 15.000 kroner i bøde for spam

Et mindre dansk firma har modtaget en bøde på 15.000 kroner for at udsende spam. Alene i år har der været over 7.300 spam-klager.

I februar 2010 udsendte et rengøringsfirma en enslydende mail ud til 150 mail-adresser for at kapre nye kunder.

Det tiltag har Forbrugerombudsmanden nu straffet med en klækkelig bøde på 15.000 kroner.

Begrundelsen for bøden er, at man som erhvervsdrivende kun må rette elektronisk henvendelse til andre erhvervsdrivende og forbrugere i afsætningsøjemed, når modtagerne af mailen forudgående har sagt ja tak til at modtage sådanne mails.

Forbrugerombudsmanden tager i sådanne sager, udgangspunkt i en beregningsmodel, hvor op til 100 uanmodede elektroniske henvendelser straffes med en minimumsbøde på 10.000 kr.

Herefter straffes hver uanmodet elektronisk henvendelse med 100 kroner per overtrædelse.

7.300 klager alene i år

Den mail-boks, der modtager klager over spam hos Forbrugerombudsmanden arbejder på højtryk.

"Sidste år kom der 11.701 klager over dansk spam. I år er der allerede kommet 7.362, så der er lagt i kakkelovnen til en stigning," fortæller Andreas Weidemann, der er specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden.

"Hertil skal lægges klagerne over udenlandsk spam."

Det er dog langt fra alle, der får en bøde.

"Vi har cirka ti sager om år, der ender med, at vi giver en bøde," fortæller Andreas Weidemann.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Er der en vej uden om usikker, kostbar og kompleks clouddrift?

Få indsigt i konklusionerne fra en nylig, storstilet undersøgelse fra Computerworld og Veritas med svar fra mere end 100 danske IT-topchefer i detaljer om deres erfaringer med de seneste års bevægelse mod cloudbaserede platforme og services. Derudover får du bud på, hvordan man som virksomhed både høster fordelene ved øget clouddrift og et stigende antal leverandører. Vel at mærke samtidig med, at man får det overblik, som gør det muligt at drive infrastrukturen sikkert og effektivt.

05. oktober 2023 | Læs mere


OT-sikkerhed i produktionsmiljøer - hvor kommer truslerne fra og hvordan opnår I optimal modstandsdygtighed overfor cyberangreb?

Til trods for den intense fokus på cybersikkerhed og NIS2 er mange produktionsvirksomheder og organisationer stadig usikre på, hvad de konkret skal gøre for at sikre, at de lever op til direktivets nye skærpede krav, når det gælder risikostyring, dokumentation og indberetning samt kravene om at garantere sikkerheden igennem hele forsyningskæden – og det ansvar, der følger med.

10. oktober 2023 | Læs mere


Øg virksomhedens agilitet med modulære og fleksible forretningssystemer

Hvordan kan kravet til øget fleksibilitet og agilitet afspejles i din virksomheds valg af forretningssystemer? Med udgangspunkt i Microsoft Dynamics 365-platformen giver vi i webinaret inspiration til, hvordan du bliver i stand til at reagere hurtigt på skiftende markedsvilkår, begivenheder og kriser, der kan udfordre din forretning.

11. oktober 2023 | Læs mere