Artikel top billede

Kommune taber to millioner efter it-koks i jobcenter

Alene i tabt arbejdstid har Århus Kommune tabt to millioner kroner efter it-koks i jobcentrene, lyder vurderingen fra kommunen.

"Jobcentret har opgjort tabt arbejdstid i jobcentret til en værdi af cirka to millioner kroner".

Så klart et budskab blevet præsenteret den 27. maj 2010 under et styregruppemøde mellem Århus Kommune og it-leverandøren Medialogic.

Kommunens it-system på jobcenterområdet har været spækket med problemer, fremgår det af referatet fra styregruppe-mødet.
 
Stoppet hullet
Således lyder det videre i referatet, som Computerworld har fået aktindsigt i:

"Medialogic har naturligt nok haft fuldt fokus på at rette fejlene (få stoppet hullet)."

Af samme referat fra maj 2010 fremgår det, at det samlede tab for kommunen reelt kan være endnu højere.

"Dette (de to millioner kroner, red.) er eksklusiv eventuelt tabt refusion med videre på grund af overskredne tidsfrister".

It-chef: Nærmer os normal driftsituation
It-chefen i kommunen, Erik Jespersgaard, oplyser, at der nu er ved at være mere styr på problemerne i kommunen.

"Vi kan i øvrigt oplyse, at en af Medialogic gennemført opdatering af Workbase sidste weekend (medio august 2010, red.) har medført en klar forbedring af driftssituationen. Vi nærmer os en normal driftssituation," lyder det fra Erik Jespersgaard.

Han påpeger samtidig, at problemerne ikke kun skyldes Medialogic. Og hamrer en lige højre af sted mod en anden offentlig myndighed:

"Som det også fremgår af mødereferatet fra 14. maj 2010 anser vi, at problemerne i forbindelse med overgang til "Ny Match" i høj grad er afledt af problemer i Arbejdsmarkedsportalen og hos Arbejdsmarkedstyrelsens projektstyring. Vi mener derfor ikke, at skylden for uregelmæssighederne entydigt kan placeres hos Medialogic," siger han.

Medarbejderne var megatrætte

Desuden vil Erik Jespersgaard gerne afdramatisere oplysningerne i mødereferat om et tab på to millioner kroner:

"For det første er vurderingen på de to millioner ikke et faktum, men netop en umiddelbar vurdering, som vel også var båret af, at jobcenterets 400 medarbejdere var megatrætte af situationen. Forståeligt nok," lyder det fra it-chefen.

Han afviser samtidig, at kommunen vil kræve erstatning af Medialogic.

Aftalen med Medialogic er ligesom kommunens aftaler med andre it-leverandører indgået under K01-standardkontrakten, hvoraf det blandt andet fremgår, ifølge Erik Jespersgaard, at:

"Parterne er ikke i noget tilfælde ansvarlig for driftstab, følgeskader eller andet indirekte tab. Tab af data anses for indirekte tab".

"Der er derfor ikke basis for at anlægge erstatningssag mod leverandøren," fortæller Erik Jespersgaard.

Den ansvarlige rådmand i kommunen skulle, ifølge et referat, være orienteret om it-problemerne i juni 2010.

Leverandøren Medialogic har åbenbart været i kontakt med Århus Kommune efter Computerworlds henvendelse.

I hvert fald lyder Medialogics svar:

"I forhold til kommentarer til Århus Kommune, kan jeg referere til Erik Jespersgaards svar til dig om, at vurderingen på de to millioner ikke er et faktum, og de har ikke mistet to millioner kroner, men på daværende tidspunkt var det en umiddelbar i forbindelse med indkøringsproblemer samtidig med, at de var hårdt presset på produktionen," skriver administerende direktør Kate Turch til Computerworld.

Hun bider samtidig mærke i, at Arbejdsmarkedsportalen får et par drøje hug af Århus Kommune.

Du kan læse Arbejdsmarkedsstyrelsen svar på hele sagen senere her på Computerworld.dk. 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere