Amerikanske teenagere går sms-amok

Sms'erne er på fremmarch: Den gennemsnitlige amerikanske teenager sender tusindvis af sms hver måned, påpeger analysefirma.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Hvis du ikke kan sige det på 160 tegn eller derunder, så lad helt være med at sige noget. Det er tilsyneladende i stigende grad amerikanske teenageres holdning. De brugte ifølge analysefirmaet Nielsen deres mobiltelefoner til at sende og modtage gennemsnitligt 3.339 sms'er hver måned i andet kvartal.

Sms står for short message service og blev skabt som et test- og kommunikationssystem til teknikere, der arbejdede med det mobile netværk. Teknologien begrænser sig til 160 tegn per besked, men den har vist sig at egne sig godt til forbrugere verden over. Amerikanske teenageres gennemsnitlige brug af sms svarer nu til seks beskeder per vågne time, oplyser Nielsen.

Teenagerne anvender også langt mere data på deres mobiltelefoner. De bruger nu i gennemsnit 62 megabyte per måned, hvor de for et år siden brugte 14 megabyte. Samtidig taler mobilbrugere i aldersgruppen 13-17 år nu gennemsnitligt 646 minutter per måned, hvilket er 14 procent mindre end sidste år.

Den eneste aldersgruppe, der taler mindre i mobiltelefon end teenagerne, er voksne over 55 år, oplyser Nielsen torsdag i et blogindlæg, der præsenterer konklusionerne fra analysefirmaets nye rapport.

Det er lettere, hurtigere og sjovere at sende en sms end at lave et opkald, svarer teenagere i Nielsens spørgeundersøgelse. Selv teenagernes mobildatabrug ser ud til at være en udløber af sms-tilgangen: Den mest almindelige datatjeneste er mms, der står for multimedia messaging service.

62 procent af teenage-respondenterne svarer, at de har brugt de såkaldte billedbeskeder i løbet af de sidste 30 dage. Det er en stigning fra 55 procent sidste år.

Mobil internetbrug kommer på andenpladsen med 49 procent. Sidste år var det kun 40 procent af teenagerne, der svarede mobil internetbrug. Langt flere teenagere - 38 procent frem for kun 26 procent sidste år - svarer nu, at de downloader applikationer.

Drengene bruger mest data

Blandt teenagerne overgår det mobile web nu tidligere mobildatatilbud såsom præinstallerede spil, download af ringetoner og instant messaging, oplyser Nielsen.

Sms er den største årsag til at eje en mobiltelefon for 43 procent af de adspurgte teenagere i forhold til 42 procent sidste år. Sikkerhed er den andenstørste årsag, der bliver henvist til af 35 procent af de adspurgte teenagere, mens "holde forbindelsen med venner" henvises til af 34 procent.

Selvom de kvindelige teenagere fører an i sms-tendensen og gennemsnitligt modtager 4.050 sms per måned sammenlignet med 2.539 for de mandlige teenagere, så bruger drengene mere data.

Den gennemsnitlige mandlige teenager i USA brugte 75 megabyte mobildata per måned i andet kvartal i år, hvilket er en kraftig stigning fra blot 17 megabyte sidste år. Den gennemsnitlige kvindelige teenager brugte 53 megabyte i år sammenlignet med blot 11 megabyte sidste år.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S