IT-folk i kø for at hjælpe

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. november 2001.


REGLER. Red Barnets kampagne om sikker chat på internet blev lanceret i går og får nu også støtte fra blandt andet 25 af Microsofts omkring 100 medarbejdere

Red Barnet lancerede i går deres sikker chat-kampagne, som skal give børn, forældre og skolelærere mere viden om, hvordan børn skal opføre sig på internet.
Søren Langkjær, formand for Foreningen af Internetleverandører, fortalte i Computerworld for cirka halvanden måned siden om, at han gerne vil have folk fra IT-branchen til at hjælpe med at undervise børnene. Marketingchef RÈne Crone fra Microsoft var en af dem, der læste artiklen.
- Artiklen inspirerede mig, for hvorfor havde jeg ikke tænkt på det. Vi vil jo gerne hjælpe, og jeg skrev en mail til hele huset, hvor jeg opfordrede folk med børn til at hjælpe. Der gik en halv time, så havde jeg fået e-mail fra 20-25 medarbejdere fra Microsoft, der gerne ville hjælpe. De er utroligt interesserede, og jeg har sjældent oplevet så stor positiv respons som ved det her, siger han.
Søren Langkjær er overvældet over alle de henvendelser, han har fået efter artiklen. Også hos Red Barnet, der står bag sikker chat-kampagnen, påskønner man det.
- Vi håber, der er mange, der vil gå konstruktivt ind i det her. At IT-folk også tager et ansvar, synes jeg er enormt flot, og det vil jeg gerne rose branchen for, siger Vibeke Vinther fra Red Barnets informationsafdeling.
Der har kun været få kendte sager med seksuelle overgreb som følge af chat på nettet herhjemme, så det er ikke meningen, at det skal være en skræmmekampagne.
- Vi vil gøre opmærksom på hele det gråzonefelt, som ikke fører til direkte seksuelle overgreb, men måske verbale overgreb, som, hvis det foregik i for eksempel en offentlig bus, ikke ville blive accepteret. Vi er ikke ude på at skræmme nogen væk, men vil gerne hjælpe med at lave en god og sund internet-kultur. Det er derfor, vi har sloganet: "Det er dig, der bestemmer!", siger Vibeke Vinther.
Kampagnen består af foldere, der vil blive sendt ud til landets folkeskoler, avisannoncer samt hjemmesiden www.sikkerchat.dk.