Betal P-plads via mobilen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. november 2001.


Billedtekst: Nu behøver man ikke have lommen fyldt med småpenge og
fylde ekstra på P-automaten for en sikkerheds skyld, når
man har været så heldig at finde en parkeringsplads i
København. I stedet kan man betale
over mobiltelefonen.

Som et forsøg kan
mobilbrugere betale for at parkere i København over mobiltelefonen. Med denne type services vil roaming-selskabet Dan Net være formidler af mobile betalinger.

Nu er det muligt at betale over mobiltelefonen for en p-plads i Københavns indre by. Parkering København kører til marts næste år forsøg med danske Dan Net og med Norske Easy Park.
Dan Nets løsning, som er udviklet i samarbejde med Siemens, er foreløbig etableret som et åbent forsøg for mobilbrugere hos TDC. Man tilmelder sig via TDC's web-sted, hvorefter man får et chip-kort, som placeres i bilens forrude. Herefter ringer man op til en tast-selv-menu, når man har været så heldig at finde en parkeringsplads i "rød zone" i den indre by.
Chip bliver scannet
Her opgives, hvor længe man regner med at skulle benytte pladsen - ligesom man hidtil har købt en billet til en given periode. Når p-vagten så kommer forbi, bliver chippen i forruden scannet, og vagten får trådløst via GSM-mobilnettet besked om, hvorvidt der er betalt. Beløbet bliver trukket på mobilregningen.
Ordningen giver flere fordele. Dels slipper bilisten for altid at skulle have mindst 250 gram småpenge på sig til p-automaten.
Dels kan man, hvis for eksempel et møde trækker ud, ringe op fra mobiltelefonen og forlænge parkeringsperioden. Det er altså ikke nødvendigt at løbe ned på gaden for at undgå at få en bøde.
Endelig kan brugerne bede om at få en SMS-besked til mobiltelefonen, når der er 15 minutter tilbage af parkeringstiden.
Sparer ekstrabetalingen
Det koster tre kroner pr. gang at benytte ordningen, men det mener Dan Net, der har lavet løsningen for Parkering København, brugerne vil acceptere.
Dan Net har selv gennemført en brugerundersøgelse i København, der viste at tre ud af fire, med et parkeringsbehov i hovedstaden, gerne vil betale et gebyr for den forbedrede service.
- De tre kroner skal sammenlignes med de ekstra penge, folk hidtil har kommet i automaterne for at være på den sikre side, siger Ruben Iversen fra Dan Nets m-handelsdivision.
P-forsøget skal køre til marts næste år. Herefter er det hensigten, at alle skal kunne betale parkering fra mobiltelefonen - uanset hvilken operatør, de benytter eller hvilken zone i København, de holder i. På det tidspunkt vil Parkering København selv drive serveren med parkeringsoplysningerne. Hensigten er, at systemet skal være åbent for alle mobilselskaber og interesserede udbydere af mobiltjenester.
Parkering København har et andet forsøg i gang med mobil betaling for p-pladser med det norske firma Easy Park. Dette tilbud, som kan benyttes i alle zoner og i brokvartererne, er i første række rettet mod virksomheder, der vil give deres medarbejdere bedre parkeringsmuligheder. Her betales 40 kroner i abonnement og fire kroner pr. transaktion. Easy Park udsender selv regninger til kunderne.
Easy Park driver lignende parkeringssystemer i de øvrige nordiske lande.
Formidler af m-handel
Dan Net har i dag en betydelig forretning bygget op omkring de udvekslinger af data, der er nødvendige, når mobilbrugere benytter deres telefoner på andre selskabers net i udlandet ved såkaldt roaming.
Her varetager det danske selskab årligt mere end 5,5 milliarder overførsler mellem omkring 125 mobiloperatører rundt om i verden. Dan Net håber at få en lignende position, når det gælder dataoverførsler i forbindelse med handel, og på længere sigt når det gælder andre overførsler.
- Udvekslingen af data, som skal danne grundlaget for mobilhandel, kan ske gennem Dan Net. I stedet for at de mange samarbejdspartnere - butikker og mobilselskaber - skal udveksle indbyrdes. Således formidler Dan Net i dag allerede udveksling af for eksempel receptoplysninger mellem læger og apoteker, skadesoplysninger mellem forsikringsselskaber og forretningsdokumenter som ordre og fakturaer mellem en lang række af dansk erhvervslivs største virksomheder, fortæller salgschef Christina Aarkrog Sørensen fra Dan Nets m-handelsdivision.
Automater melder tilbage
I øjeblikket er det handlende og producenter, som allerede i dag benytter automater, der viser størst interesse for såkaldt mikro-betaling - overførsel af mindre beløb - via mobiltelefonen.
- Ved mobil betaling får firmaerne fjernet pengene fra maskinerne. Det gør dem mindre udsatte for hærværk og indbrud. Endvidere er firmaerne særdeles interesserede i at få trådløs tilbagemelding fra automaterne. På denne måde slipper de for, at et salgsted er ude af drift i flere dage, indtil salgschaufføren kommer forbi på sin normale runde for at fylde op, siger Ruben Iversen.
Dan Net er fuldt ejet af TDC.
TDC's mobilkunder kan tilmelde sig forsøget på www.vic.dk, mens Easy Park kan kontaktes på www.easypark.net




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere