Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 5. november 2001.
Billedtekst: - Det er meget uheldigt for os, at forhandlerne åbenbart ikke ser et forretningsmæssigt potentiale i at sælge trådløst LAN, siger produktchef Steffen Sperling fra Toshiba.
Forhandlernes manglende vision bremser det trådløse kontor, mener Toshiba.
For mange forhandlere ser ikke potentialet i at sælge ideen om det trådløse kontor, og derfor er Toshibas trådløse satsning aldrig kommet ordentlig fra start.
- Det er meget uheldigt for os, at forhandlerne åbenbart ikke ser et forretningsmæssigt potentiale i det her, for vi er afhængige af forhandlerne, hvis idÈen om det trådløse kontor skal gribe om sig, siger Steffen Sperling, der er produktchef hos Toshiba.
Ikke gode nok selv
Han erkender, at producenterne ikke selv er gode nok til at forklare forhandlerne om det trådløse kontors fordele, men han mener samtidig, at det bør være i enhver traditionel forhandlers egen interesse at finde på nye nicher for at overleve.
- Vores trådløse LAN er en forholdsvis simpel ting at have i sortiment, men alligevel oplever vi, at fokus fra forhandlerne side ligger på de tekniske specifikationer. Det med at vores notebooks er klar til trådløs LAN, er noget, der bliver nævnt som en ekstra lille gevinst, siger han.
Snebolden ruller snart
Han mener, det er for ressourcekrævende for en virksomhed som Toshiba at få forhandlerne overbevist om, at det er idÈen om det trådløse kontor, der skal sælges på.
- Men det kræver bare et godt skub, så ruller snebolden, og så sidder de mest progressive forhandlere med en stor fordel. Alle producenter skal være klar til det trådløse kontor, men det bliver ikke brugt endnu, og set fra vores side går det alt for langsomt. Som det er nu, bliver vores produkter solgt på alt andet, end at de er klar til trådløs LAN, siger Steffen Sperling.
Ud over problemer med forhandlerne har Toshiba også problemer med producenterne af deres PDA.
Det er netop blevet besluttet, at det produkt ikke skal lanceres på det danske marked endnu, hvilket Steffen Sperling betegner som "et meget stort uheld".
Leveringsproblemer forsinker også introduktionen af Toshibas PDA i andre lande i Norden og Europa.