Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 5. november 2001.
Apples beslutning om også at gå direkte herhjemme får ikke forhandlerne til at sove uroligt.
Det får ikke Apples forhandlere til at ryste i bukserne, at Apple nu vil til at sælge deres produkter direkte via en butik på internettet.
I forvejen har Apple meldt ud, at man vil respektere de vejledende priser, hvilket gør det muligt for de etablerede forhandlere at byde under, hvis de har lyst til at sælge på pris.
Og netop den udmelding får forhandlerne ECommit, Officeline og Nem Direct til at puste lettet ud.
- Det er bestemt ikke noget, der skræmmer mig. Det er da et irritationsmoment, helt klart, men det kommer ikke bag på mig, siger Ulrik Holm Nielsen fra Nem Direct, der også forhandler Apple-produkter på internettet.
Skubber til loyalitetsfølelse
En af de forhandlere, der henter over 95 procent af sin omsætning på Apple-løsninger er Officeline. Her er administrerende direktør Per Søgaard ikke begejstret over Apples beslutning.
- Det skubber selvfølgelig lidt til vores loyalitetsfølelse, og basalt set er det da en kanalkonflikt, når ens leverandør sælger direkte. Vi har gjort indsigelser overfor Apple, men det hjælper ikke. Til gengæld tror jeg ikke, de opnår nogen nævneværdig markedsandel, og med det setup er det ikke noget, der giver mig søvnløse nætter, siger Per Søgaard.
Apple selv ser det som en naturlig forlængelse af internettets udbredelse som værktøj. Her mener landechef Kenneth Nielsen heller ikke, at det vi flytte de store markedsandele fra forhandlerne, men til gengæld skulle det gerne generere lidt ekstra salg for alle.
- Det vil mere blive brugt som et udvidet katalog, vores kunder kan gå på opdagelse i, inden de køber. Som det har været tidligere, har markedet ikke været stort nok til at vi kunne få markedsført alle vores produkter tilstrækkeligt, men det kan vi nu. På den måde tror jeg sågar, det nye initiativ vil medføre øget salg hos nogle af vores forhandlere, siger Kenneth Nielsen.
Han støttes i den holdning af forhandleren ECommit.
- Jeg synes, det er kanon. Nu kan vi slippe for alle de kunder, der kimer os ned og vil have os til at give tilbud på noget, de så alligevel køber et andet sted. Jeg tror faktisk, det kan være med til at frigøre nogle ressourcer hos os, som vi så kan bruge på at sælge noget mere til de kunder, der har brug for større løsninger, siger administrerende direktør Finn Damgaard.
Billedtekst: - Markedet har ikke været stort nok til at vi kunne få markedsført alle vores produkter tilstrækkeligt, siger chefen for Apple i Danmark, Kenneth Nielsen med henvisning til beslutningen om nu at sælge direkte.
Foto:
Torben Klint