Ekstrem udvikling sikrer kvalitet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 5. november 2001.


Både implementører og slutbrugere er på kundelisten hos Speakanet, der både leverer kode og proces-viden.

Processen ved udvikling af applikationer er i centrum hos Speakanet. Og resultatet er bedre kvalitet.
Det mener Olaf Grønvaldt og Arne Winther, der sammen startede Speakanet i foråret. Siden er kunderne næsten kommet af sig selv.
For den såkaldte xp-arbejdsform eller extreme programming kan være en vigtig brik i IT-branchens arbejde med at mindske antallet af kunder, der føler sig udsat for leverandørsvigt. Et antal der ifølge den årlige undersøgelse "IT i Praksis" fra PLS Rambøll Management repræsenterer over halvdelen af danske IT-projekter.
Lim til integration
Standardsoftware udgør en stadig større delmængde af leverancen i IT-projekter. Men standardsoftwaren "limes" ofte sammen i en løsning ved hjælp af større eller mindre applikationer, der skal udvikles efter kundens særlige behov som størrelse, branche og mange andre forhold.
- Det, vi laver, er ikke ERP-tilretning. Det er grundlæggende udvikling af unikke applikationer, men også "lim" til integration, som vi leverer både til IT-afdelinger og systemintegratorer, fortæller Olaf Grønvaldt og suppleres af Arne Winther:
- Vores produkt er både selve koden, som vi udvikler sammen med kunden. Men det er også proces-
viden om xp-metoden, som kunderne efterfølgende selv kan anvende, siger Arne Winther.
Partnerskab
De mener, at IT-projekter skal være et partnerskab mellem leverandør og kunde. Og her spiller videndeling en afgørende rolle.
- Ved at dele viden gennem xp-metoden deler leverandør og kunde både risiko og mulighed for gevinst i projektet. Det overflødiggør på den ene side traditionel kontrol og skærper på den anden side kravet til kundens deltagelse i IT-projekter, siger Olaf Grønvaldt.
Insourcing kalder de deres arbejde med xp-metoden. For selve kodningen foregår ude hos kunden.
- Derfor har vi også valgt relativt små og billige lokaler, hvor vi knapt har plads til de syv ansatte, som vi har i dag. Alligevel regner vi da med at skulle fordoble staben, siger de.
Nørd og konsulent
En Speakanet-medarbejder skal kunne sidde hos kunden fra to uger til 14 måneder. Det stiller krav til medarbejderne, der både skal være blandt de bedste softwareudviklere og samtidig kunne gebærde sig som rådgiver.
- Det betyder, at vi i dag har en moden stab med mere end ti års erfaring. Uddannelsessystemet supporterer ikke xp-tanken endnu, men mange nyuddannede unge viser stor interesse for at komme og arbejde med xp-metoden, siger Arne Winther.
Det er især helt store og helt små private virksomheder, der har vist interesse for at bruge Speakanet og xp-metoden. En del af disse kunder har selv oplevet leverandørsvigt i tidligere projekter.
- For at skabe kontakt og for Speakanet til at vokse så hurtigt som muligt prøver vi at kortslutte de formelle processer. Det betyder også, at vi ikke har nogen kunder i det offentlige, for her skal der følges alt for mange procedurer og sendes alt for mange anbefalede breve, siger Olaf Grønvaldt.

Billedtekst: Olaf Grønvaldt og Arne Winther stiftede bekendtskab med extreme programming, da de sammen var projektansvarlige hos Adomo. De blev så overbeviste, at de nu har brugt metoden som grundlag for virksomheden Speakanet.
Foto: Torben Klint

faktaboks: Extreme Programming
Extreme Programming eller xp er betegnelsen for en arbejdsmetode ved udvikling af applikationer.
Et udviklingsprojekt starter traditionelt med at lave en omfattende kravspecifikation, der bliver udgangspunktet for et projekt til fast tid og pris. Herefter går arbejdet i gang med kodeskrivning, hvor Èn udvikler oftest skriver koden til Èn bestemt del af projektet, der så bliver sat sammen og afleveret hos kunden.
Efter xp-metoden kommer kunden med en beskrivelse af, hvad applikationen skal kunne. Så bliver udviklingen af applikationen delt op i en række små projekter.
Delprojekterne laves i rækkefølge. Så overflødige funktioner kan slettes og nye funktioner indarbejdes undervejs og i samarbejde med kunden.
To udviklere arbejder sammen om hvert delprojekt - en fra kunden og en fra leverandøren. På den måde sikres det, at applikationen får den funktionalitet, som kunden ønsker og den bedste teknologiske kvalitet, som leverandøren kan præstere.
Begge dele bliver testet inden næste delprojekt planlægges og sættes i gang. Dermed er kunden hele tiden med til at vurdere både funktionalitet, økonomi og tidsforbrug. jh




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere