Vejen væk fra leverandørsvigt

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 5. november 2001.


Dansk Dataforening vil fortsætte samarbejdet med IT-branchen, men samtidig styrke sin egen udveksling af erfaringer.

Gabestok. En web-baseret udhængning af "besværlige" IT-leverandører.
Det var indtrykket af den løsning, som stod tilbage efter Dansk Dataforening havde offentliggjort resultaterne i en ekstra undersøgelse af problemer med IT-leverancer. En undersøgelse der supplerer den årlige "IT i Praksis", der også laves sammen med PLS Rambøll Management.
Men Dansk Dataforenings formand Per Buchwaldt mener, at gabestokken er en overfortolkning af foreningens arbejde med at styrke erfaringsudveksling. Og i det hele taget peger han på, at en fortsættelse af det hidtidige samarbejde med branchens virksomheder i IT-Brancheforeningen er helt afgørende for at få løst problemerne med leverandørsvigt.
Mere end papir
Omvendt mener han heller ikke, at den ekstra undersøgelse bare er endnu en tilføjelse til de mange sider i IT i praksis, hvor udviklingen i det problematiske forhold mellem kunder og leverandører af IT-løsninger de seneste år er blevet beskrevet. Per Buchwaldt understreger, at den ekstra undersøgelse peger på nogle nye løsningsmuligheder.
- For eksempel påpeger et overvældende flertal af de IT-chefer, der har deltaget i undersøgelsen, at der er et behov for at certificere projektledere. Det er jo netop noget, hvor begge parter sammen kunne prøve af finde en form til sådan en certificering, siger Per Buchwaldt og fortsætter:
- Vi har inviteret brancheorganisationerne til en dialog, som vi vil gå i gang med stille og roligt. Så kan vi se, hvad vi har af fælles behov og hvordan vi løser dem.
Misforståelsen
Per Buchwaldt er til daglig IT-chef hos Carl Bro Gruppen, og han mener, at arbejdet for at gøre branchens virksomheder bedre til leverancer jo også handler om at dygtiggøre kernemedlemmerne i Dansk Dataforening, de IT-professionelle. Netop derfor vil han samtidig styrke udvekslingen af erfaringer mellem de IT-professionelle.
- Det er nok her misforståelsen med gabestokken er opstået. Men erfaringsudveksling er altså det grundlag, som Danske Dataforening har eksisteret på i over 40 år.
- Styrkelsen skal blandt andet bestå i at bruge internettet meget mere. Og når der så ikke er tale om en gabestok, så er det fordi, at der kun er adgang for en begrænset gruppe til denne erfaringsudveksling om for eksempel problematiske IT-leverancer, fortæller Per Buchwaldt.
Net-debat
De virksomheder, der måtte blive omtalt i sådan en erfaringsudveksling, vil også blive inddraget. Dermed bliver formen mere en lukket debat snarere end en offentlig udhængning.
Det er da heller ikke kun, når det handler om problematiske IT-leverancer at Dansk Dataforening i højere grad vil udveksle erfaringer på internet. Nettet skal bruges meget mere som et værktøj i Dansk Dataforening.
- Derudover arbejder vi målrettet sammen med IT-Brancheforeningen på at erstatte de gamle K18 og K33 standardkontrakter for det offentliges IT-indkøb. Men der findes ingen genveje, så vi rister ikke nogen, hvis vi ikke har en løsning klappet og klar, når "IT i Praksis 2001" kommer på gaden næste år, siger formanden for Dansk Dataforening Per
Buchwaldt.