Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 5. november 2001.
Markedet for content management-systemer er overfyldt med udedikerede forhandlere og useriøse leverandører.
Den danske content management-by er som en by i Hollywood. Mange flotte huse, endnu flere kulisser og en duel-klar konkurrent på hvert gadehjørne.
Derfor bliver der i disse dage luget gevaldigt ud i antallet af forhandlere hos de danske leverandører af content management-systemer.
Begreber som A- og B-hold, forhandlertest, og relancering af partnerprogram hvirvler rundt i luften, og mens støvet lægger sig, forsøger duellanterne i mellemsegmentet, Synkron, Web500 og Tangora at klæde deres forhandlere rigtigt på til fremtidens CMS-duel.
Ud fra salonen
Fra CMS var et spørgsmål om at kunne opdatere en hjemmeside uden teknisk indsigt, stiller markedet i mellemsegmentet i højere grad end tidligere nu krav om, at kunden kan koble moduler sammen med back end-systemer og på tværs af platforme.
Her kommer forhandlerne ud gennem salonens svingdør og træder ind på scenen. For det er på mandetimer og ikke kun licenssalg, der kan tjenes penge, hvis man er løsningsorienteret og formår at overbevise kunderne om, at deres extranet og intranet skal integreres med eksisterende ERP- og CRM-systemer.
Evner man ikke det som forhandler, er der til gengæld et hav af CMS-systemer i den lave ende, der fungerer udmærket som grafisk værktøj, men hvor integrationsdelen ikke er mere værd end kulissen i en klassisk western.
Farligt at bo i westernby
Her kan avancer på op til 35 procent være målet for en forhandler, men leder man efter de fordele, der følger i kølvandet på et formaliseret partnerprogram, må man rette blikket mod mellemsegmentet, hvor også nye spillere som århusianske Dynamic Systems barsler med en partnerskabsstrategi, der for alvor skal løfte dem op i mellemsegmentet.
Men pas på. Det er farligt at bo i en westernby, hvor dueller mellem leverandører og forhandlere samt retssager hører til dagens orden.
Billedtekst: Ingen bestemmer, hvad der er rigtigt og forkert i Content Management byen, hvor parterne strides om definitioner, testresultater og partnerstrategier.