Det mobile internet 2.0

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 5. november 2001.


Markedsføring af service kan genoplive ideen om det mobile internet.

Ikke et ord om WAP eller i-mode. I hvert fald ikke, hvis det er produkter eller løsninger til det mobile internet, der skal sælges.
Sådan lyder opfordringen fra det britiske analysehus Frost & Sullivan i en ny rapport om netop WAP og i-mode service i Europa. En rapport, der tegner et lyst billede af markedet i de kommende fem år.
Wireless information services er klar til at genopstå som begreb i Europa. Det var ellers blevet lagt i graven efter et par års markant markedsføringsmisbrug, hvor især WAP blev brugt som en universalløsning, der skulle give europæerne en internetoplevelse på mobiltelefonen i stil med den der kunne opleves på en pc.
Tre tendenser
Analytiker Allison Webb fra Frost & Sullivan bygger sin optimisme for det mobile internet på tre ting. Først og fremmest har virksomhederne bag protokollen det såkaldte WAP Forum frigivet en ny og stærk forbedret version af wireless application protocol kaldet WAP 2.0.
Dernæst er den pakke-baserede datatransmission nu en realitet i det europæiske mobilnet. Det er den standard, der kaldes General Packet Radio System eller generation 2.5.
Endelig peger Allison Webb på, at der nu faktisk er ved at opstå service-produkter til mobil brug som kunderne vil betale for. Det afgørende for disse service-produkter er, at de ikke må få betegnelser som WAP, internet eller i-mode i navne eller markedsføring.
Service-produkterne skal markedsføres for, det de kan i stedet for med teknologi-betegnelser. Det er også en vigtig del af opskriften på den enorme succes, som i-mode har haft i Japan.
Evolution
Kan leverandørerne undgå at falde i markedsføringsfælden, så ser hun en rolig men sikker vækst. Ved udgangen af 2002 vil ti procent af mobilabonnenterne i Europa betale for WAP-baserede service-produkter og i 2002 vil tallet være vokset 65 procent.
Et af de selskaber, som Frost & Sullivan spår stor fremgang på markedet for mobilt internet i Europa er japanske NTT DoCoMO. Sammen med det hollandske teleselskab KPN og andre partnere vil DoCoMo i 2006 have 31,4 millioner abonnenter til i-mode baserede service-produkter, forudser Frost & Sullivan.