Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. november 2001.
E-learning hjælper
studerende med også at kunne huske deres viden, når eksamen
er overstået.
Bulimia-uddannelse. Det er, når man indtager en masse viden, kaster op og glemmer alt, hvad man har lært, lige så snart eksamen er overstået. Denne alt for velkendte uddannelsesmetode skyldes blandt andet, at eleverne får følelsen af, at den viden, de tilegner sig, kun skal bruges til at bestå eksamen.
Det fortalte Kirsti Lonka, professor i medicinsk pædagogik ved Karolinska Instituttet i Stockholm, på konferencen Nordic Interactive i Bella Center i sidste uge.
Men heldigvis er de tider ved at være forbi. Flere og flere uddannelsesinstitutioner går over til problembaseret undervisning, hvor eleverne selv skal stille hypoteserne og finde adgang til de rigtige informationer.
Internettet er et af de steder, hvor den information er tilgængelig. Inden for medicinsk undervisning, som er Kirsti Lonkas felt, er der to overskyggende problemstillinger. Hvordan holder man rede i den overvældende mængde information, og hvordan udvikler man den følelsesmæssige stamina, som lægegerningen kræver? En del af svaret er e-læring.
Den simulerede patient
Karolinska Instituttet i Stockholm har udviklet programmet Interactive Simulation of Patients - det er programmet, der simulerer, ikke patienterne.
En række patienter er blevet videofilmet, og det er muligt at zoome ind på forskellige kropsdele, så de studerende kan stifte kendskab med forskellige standardsygdomme.
Men vigtigere er det nok, at de studerende selv skal finde frem til diagnosen. Og ligesom i den virkelige verden er samtale det første skridt. Spørgsmål skrives til patienten, der svarer på et videoklip. Programmet er intelligent nok til, at hvis
patienten for eksempel to gange i træk bliver spurgt om hun ryger, ja så bliver patienten selvfølgelig irriteret.
Hel proces
Programmet fører de studerende gennem hele processen fra diagnose til behandling og giver mulighed for at udveksle informationer og gode råd med andre studerende. De studerende lærer at forholde sig til forskellige sygdomme, men Kirsti Lonka fremhæver, at selv om de studerende kan stifte bekendtskab med sygdommene, så ved en ung lægestuderende stadig ikke, hvordan han reagerer første gang han beder en ung dame smide tøjet af kliniske årsager.
Derfor kan e-learning ikke stå alene, hvilket også var konklusionen fra andre talere over samme emne på sidste uges konference.
Billedtekst: Karolinska Instituttet i Stockholm har udviklet
programmet Interactive Simulation of Patients.