Tænk stort, start småt

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. november 2001.


Billedtekst: Altid uden undtagelse viser selskabernes data at være af så svingende kvalitet, så de ikke umiddelbart kan benyttes i et business intelligence-system, fortæller Michael Borges fra konsulentfirmaet Platon.
Nordfoto

Business intelligence-området har været præget af IT-afmatningen, men den tendens mod at benytte systemerne til at brede informationerne ud i virksomhederne vil fortsætte, mener konsulentfirmaet Platon.

Business intelligence er et special-værktøj, som stiller krav til brugeren. Til gengæld kan selskaberne gøre det lettere for sig selv ved at starte med at benytte det på nogle begrænsede områder.
- Det er en IT-disciplin, der adskiller sig fra andre ved at kræve både fokus og diagnostiseringsevner. De fleste virksomheder har i dag et ERP-system (Enterprice Ressouce Planning), men det er typisk procesorienteret og egner sig ikke til at styre virksomheden på tværs, siger direktør Michael Borges fra business intelligence-konsulentbureauet Platon.
Det er erfaringsmæssigt ikke enkelt at hente de relevante informationer ud af selskabets forretningssystemer.
- Altid fuldstændig uden undtagelse starter man med data af dårlig kvalitet: Informationerne er ofte struktureret forskelligt. Ofte har forskellige afdelinger afvigende produktkategorier eller kundenumre. Eller brugerne har udviklet nødløsninger, hvor de indtaster noget andet i felterne end forudsat. Dermed kan de nøgne tal ikke benyttes til statistik, og de må renses, siger Michael Borges.
- De mest almindelige fejl er at ville det hele på en gang. Vi anbefaler firmaerne at tænke stort, men starte småt, siger han.
I de allerfleste tilfælde kører business intelligence-systemerne på Unix eller på Windows NT. Mainframe bliver udelukkende anvendt i det omfang, der bliver trukket data ud af de operative systemer.
Ud til alle
Interessen for business intelligence er blevet fremmet af de senere års bølger af opkøb og fusioner har de store koncerner har behov for at indsamle forretningsdata fra vidt forskellige systemer. Det har været et område, som en række forskellige selskaber har bevæget sig ind i fra forskellige områder. Det har været database-selskaber som Oracle og Informix, hvis database-aktiviteter blev overtaget af IBM i maj i år. Det har været leverandører af forretningssystemer med SAP i spidsen, men også omfattende danske Navision. Og det har været selskaber, der specialiserer sig i dette område som Cognos, Component Software med flere.
Afmatningen i IT-branchen har også ramt dette område her i efteråret. Af de sidstnævnte har Cognos lukket ned i Danmark og styrer aktiviteterne fra Holland, og Component Software har netop meddelt, at de indskrænker både hjemme i Norge og her i landet. Alligevel spår Platon ud fra egne erfaringer en fremgang på området på mellem 25 og 50 procent.
Udviklingen inden for business intelligence går mod at informationerne bredes ud i virksomheden. Systemerne er fra starten tænkt som ledelsesværktøj - ofte på økonomiafdelingens initiativ. Nu ser man oftere planer om, at business intelligence-systemerne skal levere oplysninger til brug for medarbejderne i call-centre, så de er bedre informeret om kunden.
Desuden ser man selskaber stille information til rådighed for partnere eller leverandører. Det kan være supermarkedskæder, der gør det muligt for producenter af varer at få indblik i, hvad de sælger hvor - til gavn for begge parter.
Trådløst senere
Alle med respekt for sig selv, der investerer i denne type system, sikarer sig, at det er forberedt for, at brugere kan hente kritiske informationer på trådløse enheder, men ifølge Michael Borges har ikke ret mange endnu taget disse muligheder i brug.
- Vi kommer til at benytte disse systemer trådløst, men først når teknologierne er avancerede nok til, at du kan visualisere ordentligt, siger han.
Business intelligence-konsulentbureauet Platon startede for godt to år siden med fem mand. Nu har selskabet knapt 40 medarbejdere.
- Der var mange, der ville sælge business intelligence, men der manglede nogen, der ville stille sig på kundens side og rådgive i valget og implementeringen af systemerne, siger Michael Borges.
Kunderne høre typisk til blandt landets største virksomheder. Selskabet har blandt andet hjulpet medievirksomheden Egmont med at binde 13 forretningsenheder fordelt på 120 virksomheder i 24 lande. Platon har givet overskud måned for måned siden starten.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere