Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. november 2001.
Dansk Internet Forum dropper at forfølge
domænenavnspirater fra 1997. Til gengæld
overvejer FDIH at optage forfølgelsen.
Der er ikke umiddelbar juridisk mulighed for Dansk Internet Forum (DIFO) til at gribe ind over for de uhyrligheder, som advokat Per Harder har afsløret i forbindelse med sin undersøgelse af liberaliseringen af domænenavnsregistreringen i januar 1997.
Per Harder konkluderede i sin undersøgelse fra september, at DIFO ikke har noget at komme efter over for de medlemmer af Foreningen af Internet leverandører (FIL), som udnyttede deres forhåndsviden til at sikre sig generiske (almindelige) navne som for eksempel bank.dk
eller sex.dk.
Men selv om det er påviseligt, at der er foregået noget, der ikke har været efter reglerne, er det ikke op til DIFO at forfølge sagen. Derfor har DIFO netop meddelt, at de har taget undersøgelsen til efterretning og ikke ønsker at foretage sig yderligere i sagen. Dog har DIFO besluttet at offentliggøre oplysninger fra registreringsdatabasen, så andre eventuelt kan se på sagen. Og det er der allerede nogle, der vil.
Wild west
Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), har blandt andet presset på for at få afklaret de kaotiske forhold. Foreningens medlem af DIFO's bestyrelse advokat Martin von Haller Grønbæk er meget fortørnet over begivenhederne.
- Det er helt uacceptabelt, at der stadig findes internet-
leverandører, der har erhvervet sig en lang række domænenavne på en måde, der ikke har været i overensstemmelse med reglerne og ikke leveret navnene tilbage, siger han.
Martin von Haller Grønbæk opfordrer internet-leverandørerne til at indlevere de pågældende navne tilbage.
- Det eneste rimelige er, at de pågældende firmaer leverer navnene tilbage, når man tænker på, at de ikke har erhvervet dem på rettelig vis, siger han.
Martin von Haller Grønbæk vil ikke gætte på, hvad de manglende domænenavne på internet har betydet for dansk internethandel, men han er ikke i tvivl om, at den kaotiske fremgangsmåde har påvirket udviklingen negativt.
- Man kan nok ikke sige, at det har påvirket internethandlen, men det har været med til at give internet-branchen et præg af wildwest og useriøsitet, siger han.
Kundeproblem
FDIH vil nu granske Per Harders redegørelse nærmere for at se, om der er mulighed for at indrage nogle af de uretmæssigt registrerede domænenavne og anvende dem som portalindgange i stedet.
Cybercity er en af de virksomheder, der udnyttede sit medlemskab af FIL, til at sikre sig en hob af domænenavne.
Flere hundrede navne blev det til i de hektiske dage i januar 1997, og som et af de eneste firmaer, har Cybercity opretholdt registreringen.
Tele Danmark udnyttede også situationen - blandt andet til at registrere stort set alle kommunenavne, men disse navne er siden givet tilbage til de respektive kommuner.
I Cybercity forklarer direktør Morten Felding, at de også har leveret navne tilbage til virksomheder, der har krævet det, men at Cybercity ikke finder anledning til at overdrage de, ifølge Per Harder, uberettiget erhvervede domænenavne.
- Hvis vi kan lave noget med for eksempel bankerne, hvorfor skulle vi så gå glip af det og bare stille os bagerst i køen. Og når casen ikke bliver kørt videre, så er det åbenbart fordi, der ikke er en case i det, siger Morten Felding, der afviser, at Cybercity har tjent en krone på videresalg af domænenavne og lader sig ikke påirke af advokatundersøgelsen, der tydeligt viser, at insiderviden er blevet udnyttet.
Kundeproblem
- Vi vil ikke fragive os en forretningsmulighed for sjov skyld. For så er der en anden, der vil købe navnet, og så vil casen være den samme, siger Morten Felding. Han oplyser endvidere, at Cybercity anvender en lang række af de generiske navne som smarte mail-adresser.
- Vi har en lang række domæner, som vi er nødt til at beholde for at have et mail-alias, siger han.
- Hvis vi leverede de domæner tilbage, ville vi få et kundeproblem, for der er mange kunder, der er glade for at have de pågældende mail-adresser, siger Morten Felding.