Alle bejler til Danfoss

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 19. november 2001.


Pris, kvalitet og præcis levering betyder mere for Danfoss end sælgerens kasket.

Store kunder betyder volumensalg, gode referencer og måske en forfremmelse for den heldige sælger, der får "sparket døren ind". Derfor flokkes alle IT-sælgere om at give det bedste tilbud til ønskekunden.
Dette ved Danfoss med sine 7.000 brugere godt. Koncernen modtager rigtig mange henvendelser fra forhandlere, leverandører, distributører, som alle ser ud til at have styr på logistik, service og rådgivning.
Distributører inden for
Danfoss' IT-indkøber Tommy Hansen oplyser, at koncernen ikke lægger så meget vægt på, hvilken kasket sælgeren har på, når Danfoss skal købe IT. Det er snarere ren snusfornuft, som styrer indkøbene. Kriterier som pris, kvalitet og sælgerens leveringsevne er afgørende.
Tommy Hansen fortæller, at Danfoss blandt andet køber Dell-maskiner via Dells direkte koncept og han afviser ikke, at koncernen også kunne finde på at handle hos en distributør.
- Vi får jævnligt tilbud fra distributører, men har endnu ikke lagt nogle indkøb hos dem. Vi hopper jo ikke bare fra leverandør til leverandør, siger Tommy Hansen, og tilføjer at Danfoss er loyal over for de forskellige mærker.
- Vi scanner løbende markedet, så vi sikrer, at vi har det bedste. Men vi ville da seriøst overveje det, hvis der kom et godt tilbud fra en distributør, siger han.
Bekymret for levering
Danfoss køber idag primært pc'er hos Compaq, Dell og IBM. Og Tommy Hansen siger at det især er vigtigt, når man handler direkte, at der bliver leveret til tiden.
- Når vi laver en bestilling, planlægger vi hele forløbet fra bestilling til installation og opsætning hos vores interne bruger. Vi skal kunne stole på det direkte koncept, og at blandt andet leveringstiden holder. Gør den ikke det, falder hele vores planlægning til jorden, og det er faktisk sket. Netop dette, kunne jeg godt frygte, ville være et problem også hos distributøren, siger Tommy Hansen.
Software-indkøbene foretager Danfoss som storkunde direkte hos SAP, Oracle (databaser) og Microsoft, hvor firmaet har en enterprise licensaftale. Danfoss IT klarer selv systemintegrationen.

Billedtekst: Når Danfoss bestiller IT, er det temmelig vigtigt, at der leveres planmæssigt. Det er smuttet en enkelt gang, oplyser IT-ansvarlige Tommy Hansen og han er lidt urolig for, at netop korrekt levering kunne være et problem ved køb hos en IT-distributør.




IT-JOB

Teknika - Copenhagen College of Technology Management and Marine Engineering

It-supporter

Centrica Energy

Head of CRM Solutions

Formpipe Software A/S

Infrastrukturspecialist
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere