Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 19. november 2001.
Billedtekst: Rolf Ovesen er som direktør i Telekæden en af hovedkræfterne bag bruddet med TeleRingen. Nu er han og hans forhandlere igen frie af teleoperatørerne til at konkurrere om erhvervskunderne.
Forhandlerkæden fortsætter, mens 53 tidligere butikker er gået sammen i ny kæde med nyt koncept.
TeleRingen er ikke gået i opløsning, men de tidligere butikker i kæden har kappet båndet til ejeren Debitel og er gået sammen i en ny forhandlerkæde med navnet Telekæden.
Bruddet med Debitel skyldes, at forhandlerne ikke brød sig om at være ejet af en af de parter, der som teleselskab konkurrerer med andre af forhandlernes leverandører.
Tilbage i TeleRingen er 16 nye butikker, der ikke kunne få medlemskab i Telekæden, men kun to af de 16 nye butikker er placeret uden for Sjælland eller Lolland-Falster.
- Vi arbejder på at skaffe en helt ny afsætningskanal som partner, men det kan jeg ikke løfte sløret for endnu, siger administrerende direktør i TeleRingen, Mette Milan.
Stadig dør åben
Hun understreger, at bruddet med de 53 forhandlere var om end uheldigt så alt andet end fjendtligt.
- Selvfølgelig er vi konkurrenter nu, men jeg kan faktisk godt forstå, at de følte det nødvendigt at gøre noget. Uheldigvis skulle det hele ske så hurtigt, at vi aldrig nåede at få snakket tingene helt igennem, siger hun og fortsætter:
- Men vores dør er åben endnu, og jeg er sikker på, at nogle af Telekædens forhandlere nok skal komme tilbage til os, når vores nye afsætningsplan er kommet på plads, siger Mette Milan.
Problemerne mellem TeleRingens kædekontor og forhandlerne opstod på baggrund af den atypiske kædekonstruktion.
Normalt går frivillige forhandlere sammen om at oprette en kædebutik, men i TeleRingens tilfælde skete det lige omvendt.
Forhold afkølet
TeleRingens kædekontor, Dansk GMS-Service blev oprettet af Fleggaard Holding i Padborg i 1995, og herefter begyndte forhandlerne at melde sig. Men i 1998 solgte Fleggaard Holding kædekontoret til teleselskabet Debitel.
Det mente forhandlerne i kæden var for tæt et samarbejde, idet Debitel var en leverandør af ydelser til kæderne ligesom mange andre teleselskaber var det.
Efter bruddet blev forholdet til Debitel meget køligt.
Ifølge direktøren for den nye forhandlerkæde Telekæden, Rolf Ovesen, tilbageholder Debitel stadig marketingmidler samt operatørtilskud på en lille million kroner.
- Desuden har vi for 1,4 millioner kroner mobiltelefoner stående, som er låst til et Debitel-abonnement. Men dem må vi ikke få lov til at sælge for Debitel, og det er vi selvfølgelig ikke tilfreds med, siger Rolf Ovesen, der kun ser en retssag som mulig løsning.
Tilbage til de gamle dyder
De tidligere forhandlere i TeleRingen er med Rolf Ovesen i spidsen på vej tilbage til de gamle dyder, hvor kontakt til kunden, lavere volumenhastighed og fokus på erhvervskunder skal sikre overlevelsen.
- Vi har brugt alt for meget energi på at reparere kundernes telefoner og fået alt for lidt for det. Operatørerne og leverandørerne har presset os så meget på prisen, at vi til sidst skulle sælge så stort volumen, at vi ikke fik tid til at snakke med kunderne, siger Rolf Ovesen, der er direktør for Telekæden. Han er meget glad for nu at være sluppet fri af sin gamle ejer, Debitel, for ifølge Rolf Ovesen var det umuligt at være ejet af en operatør og samtidig planlægge tiltag sammen med andre operatører.
- Vi skal heller ikke til at satse på IT-området med UMTS-telefoner og andet kompliceret og dyrt udstyr nu. Det kæver for meget af os, og jeg tror ikke, vi kan tilegne os den viden, der skal til for at gøre en forretning rentabel på det område, siger Rolf Ovesen.
Boks: domæner
Tak for markedsføringen
Efter bruddet med TeleRingen var en af forhandlerne i den nye kæde, Telekæden hurtig og opkøbte domænenavnet Teleringen.com.
Mette Milan takker for den gratis marketingindsats, som hun blot anser som en måde at drille tidligere kolleger på.
- Det er ikke noget, vi har tænkt os at gøre noget ved, for hvis nogen af vores tidligere forhandlere stadig vil bruge vores navn i deres markedsføring, kunne det tyde på, at vi har noget, de gerne vil have, nemlig et godt navn, siger Mette Milan.