Compaq vil fjerne tvivl om online-salg

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 19. november 2001.


Udelukker ikke direkte salg i leveringsbetingelserne, men afviser, at det sker i virkeligheden.

Compaq har altid holdt fast i, at når kunder bestiller varer hos Compaq online, sker opfyldelsen af ordren via en forhandler.
Men det fremgår ikke direkte af firmaets leveringsbetingelser. Her står der blot, at Compaq "forbeholder sig ret" til at overdrage købsaftalen, eller ordren til en forhandler. Dette ordvalg udelukker ikke, at Compaq kan beholde ordren i eget hus. IT-Branchen har talt med kilder, som mener, at det er nøjagtig det, der sker.
- De kan jo sagtens henvise til en forhandler, som måske ligger ubekvemt for kunden og samtidig tilbyde at levere selv, siger forhandler Kim Breinholdt, Kimbre IT i Skive.
Markedsdirektør Henrik Sinnbeck Compaq afviser på det kraftigste at dette sker, og understreger samtidig, at Compaq holder fast i salg via forhandlere, uanset hvad partnere og slutkunder måtte tro og mene.
- Compaq vil aldrig selv opfylde købsaftalen, da Compaq netop ikke har de samme kompetencer som forhandlerne, og derfor ikke kan give den service, vi ønsker, vores kunder skal modtage i forbindelse med et salg, siger han.
Der er ganske vist mulighed for, at firmakunder kan bestille Compaq-varer online på Compaqs web-shop, men ordren bliver altid henvist til en forhandler, oplyser han.
Kryptiske leveringsbetingelser
I leveringsbetingelserne på web-siden står der i punkt 2:
"Compaq forbeholder sig ret til at overdrage købsaftalen i sin helhed til den af kunden eller på opfordring af kunden af Compaq valgte forhandler, således at den valgte forhandler bliver den ansvarlige for den korrekte opfyldelse...."
- Den juridiske baggrund er, at Compaq kan foretage en prisfastsættelse. Hvis Compaq ikke indgår en købsaftale med kunden, skal alle priser opgives som vejledende, da Compaq i disse tilfælde ikke er aftalepartner og derfor ikke kan bestemme salgspris, forklarer Henrik Sinnbeck.
Han afviser, at Compaq har interesse i selv at betjene slutkunderne og tilføjer, at det slet ikke er muligt for Compaqs call-center at levere varen uden om en forhandler.
- Når kunden har afgivet sin ordre på shop-compaq, bliver den modtaget i vores Call Center. Her valideres ordren hos kunden, hvorefter den overgives til den valgte forhandler, oplyser han.

Billedtekst: - Vi handler ikke uden om forhandlere. Og det er heller ikke muligt for Compaq's call-center at levere varen uden om en forhandler, siger Compaqs markedsdirektør Henrik Sinnbeck.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere