2084 - big digital brother

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. november 2001.


Microsoft har nu erklæret krig på en ny front. Efter at have fjernet Netscape fra listen af konkurrenter er turen nu kommet til RealNetworks, og hele flokken af medieafspillere.
Disse programmer har længe været gratis, men nu vil Microsoft binde deres Media Player 8 til Windows XP og CE, sådan at brugerne skal bruge disse styresystemer, hvis de vil bruge alle mulighederne i medieafspilleren. Heldigvis kan man hive dekodningssoftwaren til ældre afspillere - og det er måske også fint nok.
Men den virtuelle humle ligger begravet et helt andet sted. Media Player 8 bliver en del af den kommende Ebox videokonsol fra Microsoft. Og RealPlayer kommer på de konkurrerende enheder.
Og nu bliver det skægt. Begge programmer leverer nemlig brugeroplysninger tilbage til interesserede parter. Derfor ved Microsoft formodentligt alt om, hvem der ser hvilke piratkopierede film og hvornår de gør det. RealNetworks ligeså. Det meste af den rapportering kan dog slås fra, men den er som standard slået til.
Alle de kommende digitale interaktive videoenheder vil også have brugerstatistikker parat til annoncører og andre interesserede, da enhederne alle har en unik identifikation, og sender oplysninger tilbage via deres internet-forbindelser. Det er naturligvis en guldgrube for annoncører og programproducenter.
Oplysningerne gør det muligt at sende personlige reklamer, det bliver muligt at producere udsendelser som reality-tv med interaktivitet, der kan måles i sekunder og det bliver muligt at udvikle helt nye showtyper, som for eksempel tv-sport, hvilket er den digitale version af teatersport.
Men vil vi det? Og hvor åbne kort skal der spilles med? Det er i høj grad et etisk og politisk spørgsmål, som de danske mediepolitikere og brancheorganisationer bør tage op.
Uheldigvis er det en teknisk snak, der kompliceres af teknologi vedrørende betalingssystemer, driftsstatistikker med mere. Derfor må det være en opgave for brancheorganisationerne til at få sat et etik-stempel på den digitale medie-teknologi og samtidigt holde internet-stikket lige i munden.