Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. november 2001.
Arbejdsgivere har ikke ret til at kigge de ansatte efter i den elektroniske indbakke, med mindre der udtrykkeligt er indgået aftale herom.
En arbejdsgiver kan ikke bare kigge i de ansattes e-post eller browser-indhold. Det fastslår Datatilsynet efter en række afgørelser på området.
Ifølge Datatilsynet er en arbejdsgivers kig ned i en medarbejders elektroniske postkasse omfattet af persondataloven og derfor også omfattet af denne lovs bestemmelser om et sagligt formål og en forudgående information.
Den nyeste afgørelse fra Datatilsynet præciserer, at persondataloven ikke giver en arbejdsgiver lov til at læse private e-mails i strid med straffelovens regler om brevhemmelighed. Med andre ord, hvis der er tale om en privat e-mail, må arbejdsgiveren ikke gøre sig bekendt med indholdet.
En arbejdsgiver må heller ikke gøre sig bekendt med medarbejderens færden på internet, hvis det har karakter af indsamling af personrelaterede oplysninger.
Information
Hvis en arbejdsgiver skal kigge i internetarkiverne, skal der være tale om rimelig og lovlig behandling, der forudsætter, at registrerede personer kan få kendskab til behandlingens eksistens og, når der indsamles oplysninger hos eller om dem, kan få nøjagtige og fyldestgørende oplysninger med hensyn til de nærmere omstændigheder ved indsamlingen.
Som følge af princippet om god databehandlingsskik finder Datatilsynet, at en arbejdsgivers kontrol af de ansattes internet-brug og e-mails normalt forudsætter, at de ansatte på forhånd på en klar og utvetydig måde er informeret om, at kontrol kan finde sted.
Når medarbejderne til gengæld er blevet informeret, har Datatilsynet ingen indvendinger mod at både e-mails og browserindhold analyseres. Dog gælder straffelovens bestemmelser om indgriben i meddelelseshemmeligheden stadig, så hvis arbejdsgiveren erfarer, at indholdet af en e-mail er privat, må han stadig ikke gøre sig bekendt med indholdet.
Datatilsynet understreger endvidere, at en overvågning af medarbejderens elektroniske forbrug skal være baseret på saglige formål.
Både administrative og sikkerhedsmæssige hensyn kan efter Datatilsynets opfattelse anses for saglige formål.
Flere oplysninger på http://www.datatilsynet.dk, Kig under Værd at vide og Logning og kontrol af medarbejderes brug af Internet.