Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. november 2001.
Billedtekst: - Jeg havde det som om, jeg skulle skilles, uden jeg ville det. Og så skulle de fandeme også bestemme, hvem min nye kone skulle være, siger Asger Fog om sit jobskifte fra PFA til
Siemens.
Asger Fog kom hele
følelsesregistret
igennem, da han mod sin vilje blev flyttet til Siemens Business
Services efter 24
år i PFA.
Midt i december sidste år fik Asger Fog at vide, at hans afdeling skulle outsources.
- Min første reaktion var, at jeg blev vred. Så kom jeg hele følelsesregistret igennem og gik fra at være vred til at blive ked af det og også skuffet. Fordi jeg syntes, jeg havde ydet en god indsats i næsten 24 år, siger Asger Fog.
Han var driftschef i PFA, i dag er han mainframe supervisor i Siemens Business Services. Det er en anden titel, men det er det samme arbejde. Han er ikke længere vred på PFA, men han har nogle gange stadig svært ved at forstå beslutningen, og følelserne kan han sagtens huske.
- Jeg havde det som om, jeg skulle skilles, uden jeg ville det. Og så skulle de fandeme også bestemme, hvem min nye kone skulle være, siger Asger Fog.
De små tings betydning
Der fulgte 24 mand med i købet, da PFA's teknikafdeling i marts i år overgik til Siemens Business Services. Men 70 servere og en mainframe bliver ikke flyttet på en eftermiddag, når de ikke må tages ud af drift, og derfor havde Asger Fog stadig sin daglige gang i PFA's lokaler på Marina Park indtil den 1. juni.
- De måneder var ikke så sjove. Kollegerne sagde, at vi gik med bøjede hoveder. I PFA havde vi en god ordning med firmabil, men jeg skyndte mig at skifte firmabil for at få Siemens i bagruden - nu skulle jeg være Siemens. Jeg har også en masse tøj, der står PFA på, og det går jeg ikke med mere, siger Asger Fog.
Den første dag hvor driftsafdelingen officielt hørte under Siemens, sad de fleste medarbejdere stadig fysisk hos PFA.
- Siemens kom ud til PFA og bød på morgenmad, og der fik vi også vores adgangskort og mobiltelefoner. Det kan godt være, det virker som småting, men det betyder noget, fastslår Asger Fog.
En anden håndgribelig ting af betydning var indretningen af lokalerne. Hos PFA sad medarbejderne i små kontorer, mens Siemens Business Service arbejder i åbne kontorlandskaber.
- Der blev nedsat et flytteudvalg, og vi blev inddraget i indretningen. De skilte os ikke ad, og vi følte os velkomne. Vi fik også en mentor-ordning, med en der fortæller, hvor toilettet er og den slags ting. Det var smadder godt, siger Asger Fog.
Psykisk chok
De små ting ville dog næppe have så stor betydning, hvis ikke de store ting på forhånd var på plads. Ledelsen i begge virksomheder har været både synlige og involverede, og Asger Fog føler, at der er taget godt hånd om alle de praktiske og juridiske detaljer.
- Vi fik en garantiperiode, der var meget fordelagtig. Jeg tror faktisk, vi fik mere, end vi har krav på. Der var en masse samtaler med Siemens, og alle ønsker blev taget alvorligt. I januar holdt de en IT-audit, hvor de gik ned i detaljer med hver enkelt person, for godt nok vidste de, hvad vi var, men de kendte os jo ikke enkeltvis ned i detaljer, og det prøvede de at få overblik over. Det var utrolig positivt, og det virkede, som om de glædede sig, siger han.
Der mangler stadig lige det sidste, inden Asger Fog glæder sig lige så meget til at køre på arbejde i dag, som han gjorde i tiden hos PFA. Men mentalt har han nu accepteret skiftet.
- Jeg har jo været ude for et psykisk chok, eller hvad du nu vil kalde det. Men før i tiden tænkte jeg PFA, nu tænker jeg Siemens og PFA, i den rækkefølge, siger mainframe supervisoren.
Se også side 3